De är Sveriges mest bespottade bilar. Varje vecka läser jag nya artiklar om hur mycket de har rasat i värde och hur dåliga de är. Batterierna är mer eller mindre tickande bomber som väntar på att börja brinna. Jag har köpt bilen som alla hånar och ingen verkar vilja ha. En begagnad elbil.
Jag får flera läsarmejl varje vecka om hur dåliga begagnade elbilar är och att dieseln är överlägsen. Kommentarsfälten svämmar över av affirmationer när det skrivs något som kan tolkas negativt om elbilar. De stora tidningarna verkar överens om att elektrifiering har kommit till vägs ände och tävlar i rubriker om elbilarnas snabba värdefall. Det skrivs inget längre om de positiva effekterna hos elbilar.
Blocket och Aftonbladet hävdade för en tid sedan att desperata ägare säljer dem i panik. Så sent som idag går nyhetsbyrån TT ut med ett nytt prisras på dyrare elbilar. En del bilhandlare har sagt till mig att de inte tar i dem ens med pincett (tång räckte tydligen inte). I bästa fall exporteras de från Sverige efter att ha dumpats på auktion. Marknadschefer på olika köp- och säljsajter får oemotsagda hävda att några år gamla elbilar är tekniskt frånsprungna. Ja, i stort sett allt målas i svart när det gäller elbilar.
Så vad gjorde jag? Jag köpte det mest hånade och bespottade som går att hitta i Sverige: En begagnad elbil. Idag är man mer eller mindre idiotförklarad om man gör det. Jag tänker att bara döda fiskar simmar med strömmen och gillar att göra tvärtemot andra. Väldigt många dömer ut den begagnade elbilen och sjunger dieselns lovord just nu. Jag tänker istället att elbilar snart har nått botten och flyter upp igen. Som lök på laxen valde jag en av dyrare modellerna som sägs vara den mest iskalla på marknaden. Men den var lika billig som en ny bensinbil som inte alls är lika lyxig.
Det största problemet var märkligt nog att ens lyckas köpa en begagnad elbil. Jag är lite chockad över att Sveriges bilhandlare är så ovilliga att sälja bilar. De flesta svarade överhuvudtaget inte på mina mejlförfrågningar. De som sent omsider svarade verkar inte ens ha gått de enklaste utbildningarna i kundbemötande. De auktoriserade handlarna var klart sämst. Jag försökte pruta lite på en del bilar eftersom de stått över 6 månader i bilhallen. Men många vägrade i förorättad ton att göra det med hänvisning till fast pris. Märkligt nog kunde de ändå sänka det utannonserade priset påföljande vecka.
Många bilhandlare har börjat med ett oskick. De plockar bort vinterhjulen från bilen och säger att det inte ingår när jag ska köpa bilen. Men om jag betalar 15 000 kronor till kan jag få köpa till en omgång slitna vinterhjul som av en ren slump råkar finnas på anläggningen. Hos en handlare hade vinterdäcken jag skulle få köpa till 3 mm mönster kvar. Tidigare ingick så gott som alltid vinterhjulen med begagnade bilar. Det borde de göra fortfarande, då de flesta byter in sina vinterhjul. Tänk på att det är en stor kostnad med däck, och att du kan göra en dålig affär om du måste köpa till vinterhjul.
Men till slut hittade jag den perfekta elbilen. Säljaren svarade på 10 minuter och var tillmötesgående och prutade lite lagom, jättefina vinterhjul ingick, 4000 mil, massor av lyx och en prislapp som var mindre än hälften än när den rullade ut som ny för tre år sedan. En drömbil som jag inte trodde jag skulle ha råd med. För pengarna hade jag inte ens fått en begagnad XC60 diesel av samma årsmodell, sjukt nog. Hur jag än räknar, vänder och vrider på det kan jag inte få det till att det nu skulle vara billigare att byta till V8-bil som en känd journalist gjort med ytterst märklig retorik. Jo, kanske om jag jämför begagnad bensinbil med splitterny elbil.
Det är ett väldigt gnäll från bilbranschen om att elbilsbidragen måste återinföras, branschorganisationen Mobility Sweden låter som en repig skiva som hakat upp sig.. Vi journalister skriver spaltmeter om att det måste komma billigare elbilar. Men de finns redan i massor ute i Sverige och väntar på dig. Den begagnade elbilen är på många sätt överlägsen: Tämligen billig idag, billigare än kommanade lågprismodeller, mer klimatsmart än en ny, ofta mer ekonomisk än bensin- och diesel. Jag fick en rymlig och superkomfortabel lyxbil i nyskick för samma pengar som den simplaste nya Kinatillverkade Volvo EX30 med pyttelitet batteri skulle kostat.
Men en hel del frågor återstår att besvara, farhågor som gör många begagnatköpare osäkra och som bilbranschen borde jobba med att undanröja. Jag kommer att försöka dela med mig av erfarenheterna, till exempel hur står sig batteriet efter tre, fyra, fem och sex år? Vilka saker går sönder på en begagnad elbil? Vad kostar service och försäkring? Blir det billigare eller dyrare än att åka bensin och diesel?
Har du också köpt en begagnad elbil? Skriv gärna och berätta till [email protected]
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter