Därför dumpas lyx- och superbilar i underjordiska garage

Extrema lyx och superbilar överges i underjordiska garage i Tokyo. I garagen hittas övergivna Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini och extrema JDM-bilar. Bilarna är täckta av damm och har spruckna däck. 
– Trots deras övergivna tillstånd kan det vara en oerhört komplicerad process att bli av med sådana fordon, säger Claire-Kaoru Sakai. 

Övergivna bilar i underjordiska garage har blivit ett växande problem i Tokyo. Youtubern Drift Games har besökt flera av garagen och stötte på 100-tals dammiga övergivna lyx- och superbilar. Bland de övergivna bilarna finns en Rolls-Royce Phantom med spruckna dock, en McLaren, en Lotus, en Ferrari, några Lamborghini och en hel massa JDM-bilar. Bilarna är mycket dammiga och vissa har lappar på vindrutan om obetald parkeringshyra och uppmaningar till ägarna att flytta dem, men ingen verkar bry sig. På motorhuven på en Rolls-Royce har någon skrivit: Jag kommer bli rikare än dig.

Alla de exklusiva bilarna är dock inte övergivna, men ett stort antal verkar faktiskt vara det. Orsaken till att bilarna lämnats åt sitt öde är att ägarna helt enkelt inte hittar någon annanstans att ställa dem på, och sedan glömmer de mer eller mindre bort sin bil och parkeringsavgifterna. I det underjordiska garaget hittas 10-tals lyx- och sportbilar på olika våningsplan. 

Sajten HotCars har besökt flera av garagen för att ta reda på orsakerna bakom.
– Vi tog oss ner till den underjordiska parkeringen genom en mörk och dåligt upplyst trappa och dörrarna öppnades till en gigantisk underjordisk labyrint, och en rostig Aston Martin parkerad i närheten bekräftade att vi hade kommit till rätt plats. När man gick längre in på tomten visade varje rad otaliga sportbilar och superbilar, skriver Claire-Kaoru Sakai. Hon såg bilar som Lamborghini Countach, Mercedes-AMG SLR McLaren och Ferrari under sitt besök. 

Enligt Japan Parking Business Association ökar de övergivna bilarna i garagen med mellan 10 och 20 procent varje år. Bilarna står på köpcentrum, flygplatser och i underjordiska garage och drar på sig obetalda avgifter. För garageägaren är det väldigt svårt att bli av med bilen. De måste ha ägarens tillstånd för att bogsera bort bilen, annars begår de ett brott i Japan.