Begagnade elbilar är nu billigare än bensinbilar. Men den stora chocken är driftskostnaden. Elbilen kan bli hela 19 000 kronor billigare per år att köra.
Volkswagen Golf har varit en av Sveriges mest sålda begbilar i decennier. Men nu utmanas den av elbilen ID.3. Carup har redan berättat att många elbilar nu är billigare som begagnade än bensinbilar. Många undrar om det verkligen lönar sig att välja el framför bensin. Vi har jämfört två likvärdiga modeller för att ta reda på svaret.
Bilarna vi tittar på är två begagnade: en Volkswagen ID.3 Pro Performance från 2023 som har rullat 1 200 mil och en Volkswagen Golf R-Line 1.5 eTSI från 2023 med en mätarställning på 1 490 mil. Som ny var elbilen betydligt dyrare, men nu är den billigare att köpa än en bensinbil.

Inköpspris – bensinbil är dyrare från start
Prislappen är det första många tittar på, och här har elbilen ID.3 ett tydligt övertag. ID.3 kostar 329 000 kronor, medan Golfen är 20 000 kronor dyrare och landar på 349 000 kronor. Skillnaden kan verka liten, men med tanke på att elbilar ofta har lägre driftskostnader kan det bli avgörande i längden.
Försäkring – små skillnader
Försäkringskostnaden påverkas av många faktorer, men i vårt exempel – en 29-årig förare i en tätförort i Stockholm – landar helförsäkringen för ID.3 på 1 074 kronor per månad. För Golfen är motsvarande kostnad något lägre, 973 kronor per månad. Skillnaden är alltså bara 101 kronor per månad, vilket knappast är avgörande. Förutsättningar för beräkning av försäkringspremier: Man, 30 år, hemmahörande i Stockholms tätförort, fläckfri körhistorik i 10 år.

Drivmedelskostnad – El ger en tydlig besparing
Om du kör 1 500 mil per år blir skillnaden på drivmedelskostnad stor – om du kan hemmaladda. Volkswagen ID.3 förbrukar 13,6–16,2 kWh per 100 km. Med ett elpris på 1,50 kr/kWh landar årskostnaden på mellan 3 060 och 3 645 kronor, vilket motsvarar 255–304 kronor per månad. En Volkswagen Golf med en bensinförbrukning på 0,57 liter per mil och ett bensinpris på 16,50 kr/l ger en årskostnad på 14 100 kronor, alltså 1 175 kronor per månad. Om du inte har egen laddstation och kan hemmaladda blir dock skillnaden marginell.
Skillnaden är tydlig – elbilen sparar 871–920 kronor per månad, vilket blir upp till 11 000 kronor billigare per år.
Skatt – elbil betydligt billigare
Även fordonsskatten gynnar elbilen. ID.3 har en årsskatt på 360 kronor, medan Golfen kostar 6 370 kronor per år de första tre åren. Därefter sjunker Golfens skatt till 778 kronor per år. Under de första tre åren sparar man alltså över 6000 kronor per år med elbilen enbart på skatten, i detta fall så togs Golfen ut 2023 så i år är sista året man betalar den förhöjda skatten.
Service – små marginaler mellan bilarna
Servicekostnaderna skiljer sig inte nämnvärt mellan bilarna. Att serva ID.3 hos Mekonomen kostar mellan 2 635 och 5 503 kronor, medan motsvarande kostnad för Golfen ligger mellan 3 433 och 5 858 kronor. Även om ID.3 är något billigare är skillnaden inte särskilt stor.
Värdeminskning – svårt att förutse
Värdeminskning är oftast den största kostnaden för att äga bil. Den är också mest svårbedömd i det här fallet. För knappt tre år sedan var begagnade elbilar dyrare än nya, sedan har värdet gått ner brant. Samtidigt har begagnade bensinbilar haft en liten värdeminskning. Hur ser det ut om tre år, vilket av drivmedlen blir vinnaren på begagnatmarknaden? Många experter tror att bensin kan ha chockökat i pris om tre år när EU:s nya utsläppsavgifter införs. Värdeutvecklingen för elbilar och förbränningsbilar är just nu väldigt svårbedömd. En begagnad elbil har ett litet övertag då inköpspriset som begagnad är något lägre och ett stor värdetapp redan är taget.
Slutsats: Är elbilen det bättre valet?
Om målet är att hålla nere ägandekostnaden pekar mycket på att ID.3 är det smartare valet. Den är billigare att köpa, har lägre skatt och framför allt betydligt lägre drivmedelskostnader. Golfen har en liten fördel med en något billigare försäkring, men det räcker inte för att väga upp de högre bränslekostnaderna. Även om årsskatten sjunger med närmare 6000 kronor från och med fjärde året, så är ändå skillnaden minst ungefär 9000 kr per år mellan bilarna.
Kostnader exklusive värdeminskning
Kostnader/år | Volkswagen ID.3 | Volkswagen Golf |
---|---|---|
Helförsäkring | 12 888 kr | 11 676 kr |
Drivmedel | 3 060–3 645 kr | 14 100 kr |
Skatt | 360 kr | 6 370 kr (778 kr från 2026) |
Basservice | 2 635–5 503 kr | 3 433–5 858 kr |
Totalt per år | 18 943 – 22 396 kr | År 1–3: 35 579 – 38 004 kr År 4–: 29 987 – 31 412 kr |
Med dagens elpriser och bensinkostnader blir det tydligt att den som kör mycket sparar stora summor på att välja elbil. Samtidigt kan Golfen vara ett mer flexibelt alternativ för den som saknar tillgång till smidig laddning eller behöver åka längre sträckor utan att kunna ta lite längre uppehåll. Det finns också en till faktor som kan styra det långsiktiga valet: värdeminskningen på respektive bil – den är svår att förutspå men ser ut att bli ganska likartad. Så vad väljer du – bensin eller el?
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.