Regeringen panikstoppar klimatbonus till elbilar och laddhybrider. Den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter tisdag 8 november går miste om bonusen på upp till 70 000 kronor. Den som ska privatleasa en elbil får en chockhöjd avgift på omkring 2000 kronor mer i månaden.
Regeringen meddelar nu plötsligt att tidigare utlovade klimatbonusar inte ska gälla. Den som beställer eller köper sin elbil eller laddhybrid efter tisdag den 8 november går miste om 70 000 kronor. Har du däremot beställt din elbil före onsdag får du 70 000 kronor i bonus. Hur bevisföringen för beställningar ska gå till framgår inte av beslutet.
– Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus, motiverar regeringen beslutet.
För den som ska privatleasa kan bilen bli cirka 2000 kronor dyrare per månad. Regeringen meddelar samtidigt att för att omhänderta utestående utbetalningar och ta hänsyn till lagda beställningar höjs anslaget för klimatbonus tillfälligt under 2023.
Regeringens plötsliga vändning är mycket otydligt utformad, men experter som Carup varit kontakt med tolkar det som att den som beställt bilen före 8 november sin bonus. Den behöver alltså inte vara levererad innan 8 november. Så den påpasslige som beställer en elbil i morgon gör ett klipp på 70 000 kronor.
– Klimatbonusbilar utgör i dag omkring hälften av nybilsförsäljningen av personbilar och finns i de flesta prisklasser. Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar även vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat, uppger regeringen i sitt pressmeddelande.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter