Hyundai tvingas ställa in leveranserna av elbilen Ioniq5 för resten av året i Sverige. 1200 svenska bilköpare har fått chockbeskedet att de inte får bilarna de köpt.
– Fabriken har tyvärr meddelat oss att resterande Ioniq 5 modellår 2022 inte kommer produceras, skriver en handlare i ett mejl till en köpare.
Nya elbilen Hyundai Ioniq5 har lovordats i tester och blivit mycket populär bland bilköparna och 1000-tals svenskar har beställt bilen. Vissa av köparna har väntat i över ett år då leveranserna skjutits upp flera gånger. Hittills har endast drygt 1000 bilar levererats i Sverige. Under onsdagen fick många köpare chockbeskedet: Köpeavtalen är uppsagda och kunderna blir utan bilar efter att 1200 bilar av årsmodell 2022 inte kan levereras. Vissa av de drabbade har väntat sedan i maj 2021 på sin bil, uppger köpare på Facebook.
– På grund av rådande omvärldssituation med bland annat komponentsbrist, Covid-19 nedstängningar samt ett pågående krig i Europa som drabbat flera av våra underleverantörer har fabriken tyvärr meddelat oss att resterande IONIQ 5 modellår 2022 inte kommer produceras, vilket utöver Sverige drabbar samtliga marknader runt om i Europa, uppger en handlare för en kund.
LÄS MER: Ford återkallar och leveransstoppar elbilen Mustang Mach-E i Sverige
Köparna ges nu möjligheten att teckna ett helt nytt köpeavtal och göra en ny beställning på en Hyundai Ioniq5 av årsmodell 2023, en bil som troligen levereras någon gång nästa år. För vissa innebär det omkring två års total väntetid, samt att den nya beställningen blir omkring 60 000 kronor dyrare än planerat, på grund av prishöjning och sänkt klimatbonus. Många som köpt bilen rasar nu i sociala medier.
– Idag blev jag uppringd av min säljare som sa att de inte kommer att leverera min bil som beställdes i höstas!!! Jag får helt enkelt göra en ny order om jag vill ha bilen, eller få handpenningen tillbaka. Han sa att 1200 bilar/leveranser i Sverige ställs in! skriver en drabbad kund på Facebook.
– Herregud nu blir det även 50.000kr dyrare. 30.000kr MY23 och 20.000kr I tappad miljöbonus, uppger en annan köpare som fått sitt avtal uppsagt.
Hyundai är inte det enda bilmärket som drabbats av stora förseningar, flera andra bilmärken har skjutit upp leveranserna flera gånger. Men de flesta bilmärken har hittills valt att hålla ingångna avtal om köp och låtit kunderna köpa bilen till det ursprungliga priset. Hyundai i Sverige bekräftar att kunderna kommer behöva göra en ny beställning. Kunder får 30 000 kronor i rabatt, men bilen blir ändå dyrare i slutändan.
– Leveranserna för året är inte inställda utan produktionen pågår för fullt. Då efterfrågan har varit så pass hög att den överstigit tillverkningstillgången för Ioniq 5 av årsmodell 2022, har tyvärr ett antal kundsålda bilar inte hunnit produceras före introduktionen av årsmodell 2023. Hyundai är dock kundcentrerade och vill erbjuda en smidig lösning. Berörda kunder kommer kontaktas individuellt av sin återförsäljare och erbjudas göra en ny beställning av Iioniq 5 årsmodell 2023 samt behålla en prioriterad plats i kön. Årsmodell 2023 av Ioniq 5 har fått en mängd uppdateringar som bland annat innefattar större batteripaket, uppgraderade stötdämpare och digitala sidospeglar samt digital backspegel. Kunder som väljer att konvertera sin order till den nya årsmodellen erbjuds dessutom en rabatt på 30 000 kr mot rådande prislista, säger Tobias Joelsson, PR- och marknadschef för Hyundai i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter