Nu kommer de första rapporterna om köer och trängsel vid laddstationerna i Sverige.
Problemen bekräftas av ledningen för laddnätverket Ionity.
– Varken vägar eller laddstationer kan byggas med kapacitet för de största topparna, säger Nordenchefen Jan Haugen Ihle.
Senaste tiden har rapporterna om köer på laddstationerna i Sverige kommit allt tätare. Försäljningen av elbilar slår nya rekord – och 10 000-tals nya elbilar är på väg ut på de svenska vägarna. Utbyggnaden av infrastrukturen släpar dock efter. Nu bekräftar Ionity problemen.
– Det är inte okänt att det finns kö på vägarna vid större resehelger, detsamma gäller för laddstationer. Varken vägar eller laddstationer kan byggas med kapacitet för de största topparna och under Kristi Himmelfärdshelgen var antalet laddningar dag på 2 till 3 gånger högre än en vanlig helg, säger Jan Haugen Ihle som är chef för nordvästra Europa hos Ionity.
Regeringen har valt att inte reglera utbyggnaden av laddinfrastrukturen för elbilar, förutom att man ger ekonomiska bidrag till byggandet av publika laddstationer. En hållning som sannolikt kommer att behöva omprövas snabbt om det inte ska bli kaos på de svenska laddstationerna.
Ionity planerar att bygga ut kapaciteten på två platser i Sverige innan semestern drar i gång, men frågan är om det räcker.
– Som sagt följer vi noga utvecklingen av användningen och kommer att öka antalet laddare per plats när trafiken över tid dikterar det. Nu i vår kommer vi att öka antalet laddare på 11 platser i Norge och 2 platser i Sverige, säger Jan Haugen Ihle.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter