CarUp kan avslöja att Volvo Cars tvingas masskrota sin elbil C30 Electric.
68 bilar av den 6-9 år gamla elbilen har gått på skroten i år, vissa har gått mindre än 2000 mil.
– Eftersom bilarna inte säljs till konsumenter idag så repareras de endast upp till en viss nivå, säger Karin Wik, presschef för Volvo Cars.
För någon vecka startade testkörningarna av Volvos nya elbil XC40 Recharge P8 och många tidningar skrev att det var Volvos första elbil. Men faktum var att Volvo låg före Tesla när de lanserade sin C30 Electric 2011. Bilen hade en angiven räckvidd på 16,3 mil, en elmotor på 111 hk och hyllades i testerna för snart nio år sedan. Projektet kostade 400 miljoner och statliga Energimyndigheten var delfinansiär.
Bilarna såldes aldrig på den öppna marknaden, utan leasades ut och har även använts som tjänstebilar för Volvoanställda. Fortfarande kan bilen ses i trafik i Göteborgsområdet ibland. Totalt tillverkades det 250 exemplar av Volvo C30 Electric.
Men bilen håller på att bli en allt ovanligare syn. CarUp kan i dag avslöja att Volvo Cars i år tvingats skrota bort 68 av de 216 kvarvarande exemplaren. Detta enligt statistik som Car.info inhämtat från Transportstyrelsen. Trots att elbilarna i vissa fall bara är 6-7 år gamla och gått mindre än 3000 mil skrotas de nu bort. Volvo lagerhåller inga reservdelar till C30 Electric och kommer inte sälja ut bilarna på den privata marknaden. Det närmaste en C30 Electric du kan komma i dag är att köpa delar på bilskroten.
– Eftersom bilarna inte säljs till konsumenter idag så repareras de endast upp till en viss nivå. Sedan används de för reservdelar och till sist skrotas de, säger Karin Wik hos Volvo Cars.
Förhoppningsvis kan Volvo i alla fall dra lärdom av hur C30 Electric åldrats under sin korta tid på de svenska vägarna. Bilen sägs ha varit en mycket körglad historia och har jämförts med en radiobil på Liseberg.
– Vi drar alltid lärdomar av våra bilmodeller, både vad gäller kundreaktioner, konstruktion och teknologi, säger Karin Wik.
Fakta: Volvo C30 Electric
Pris: Såldes aldrig på öppna marknaden
Kaross: Tredörrars halvkombi.
Mått, cm: L 425/B 178/H 145.
Totalvikt: 1 695 kg.
Motor: Elmotor som drivs av två lithiumjonbatterier på 24 kW. Effekt 111 hk, vridmoment 220 Nm. I senare bilar fanns 121 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 130 km/tim.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter