Allt fler funderar på att konvertera sin bil till elbil. Electric Classic Car förvandlar fyra klassiska Ferrari Testarossa till Teslarossa. Den tolvcylindriga motorn byts ut mot en elmotor från Tesla.
Med drivmedelspriser som stundtals ligger närmare 30 kronor än 20 kronor är det fler och fler som funderar på om det går att konvertera bilen till elbil. Särskilt gäller det den som äger en klassisk veteranbil, där servicekostnaderna för att hålla i gång motorn kan var större än drivmedelskostnaderna.
Electric Classic Cars fick i uppdrag att skapa en Teslarossa av en ikonisk Ferrari Testarossa från 1980-talet. Tidigare har företaget bland annat byggt en av världens snabbaste elbilar av en Volkswagen Beetle.
Kanske tycker vissa att det är ett helgerån att byta ut Ferraris skönsjungande platta tolvcylindriga motor på 4,9-liter mot en vinande elmotor. På sin tid var Testarossa bland det snabbaste du kunde köra med 385 hästkrafter. Men en av Teslas starkaste elmotorer ligger på över 500 hästkrafter. Tack vare att tolvan är så tung behöver inte Teslarossan bli mycket tyngre än originalbilen, även när batterierna kommit på plats. Enbart motorn väger 420 kg, och totalt blir bilen över 600 kg lättare när bensintank och annat är bortplockat.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter