Bugattis extrema monsterbil Bolide visar upp sig

Det nya Molsheim-monstret Bolide, franska för kraftfull meteor, lever nu upp till sitt namn. Med en acceleration från 0-500 km/h på galna 20 sekunder har Bugattin för första gången körts på Goodwood Festival of Speed.
– En mycket speciell och unik upplevelse, säger testföraren Andy Wallace.

För drygt en månad sedan gjorde Bugatti sin offentliga debut av Bugatti Bolide på Le Mans. Nu har hyperbilen körts på Goodwood Festival of Speed. Bilen kördes av Bugattis chefstestförare Andy Wallace, som har stort inflytande i utvecklingen av bilarna som kommer ut från fabriken i Molsheim. 2023 års Goodwood FOS drabbades av dåligt väder, med starka vindar och kraftigt regn så när Andy Wallace körde på Goodwood var det mer av ett uppvisningsvarv. Wallace tog det lugnt på gasen och körde utan att ta risker på den då våta asfalten.

Bugatti Bolide använder företagets snart 20 år gamla W16-motor på 8.0-liter, men den är helt anpassad för just denna bil och pressar ut 1600 hk. Bolide väger bara 1450 kg vilket gör att bilen får ett otroligt kraft- till viktförhållande på 1.1 hästkraft per kilo. Accelerationen i Bolide är även de mycket imponerande, 0-100 km/h går på 2.17 sekunder, 0-200 på 4.46 sekunder och 0-300 på 7.37 sekunder och 0-400 på drygt 12 sekunder. Men kanske den mest imponerande accelerationssiffran är nog att Bugatti Bolide kan köra till 500 km/h på drygt 20 sekunder.

– Att sitta bakom ratten på Bolide när den tar sig till Goodwood Festival of Speed ​​är en otrolig känsla. Boliden fångade åskådarnas hjärtan och sinnen på Le Mans förra månaden under dess otroliga banvarv. Men att köra denna extremt banfokuserade och motorsportinspirerade Bugatti på Festival of Speed, på vägen som är så nära åskådarna, är en mycket speciell och unik upplevelse, säger Andy Wallace efter det 1.86 km långa varvet runt banan.

Bolide är den mest extrema bilen Bugatti någonsin tillverkat och den är baserad på Chirons monocoque-chassi. Bugatti har även ändrat turboladdningen från att de fyra turboaggregaten jobbat sekventiellt till att alla nu är aktiva vid höga varv, vilket gör det möjligt att nå över 500 km/h.
– Aldrig tidigare har en så kraftfull motor parats ihop med en ultralätt design, säger Christophe Piochon, vd för Bugatti. 

En nackdel jämfört med en av huvudkonkurrenterna Koenigsegg Jesko Absolut är att Bugatti Bolide inte får köras på allmän väg utan bara på bana. Tillverkningen är begränsad till endast 40 exemplar och varje bil kostar omkring 50 miljoner kronor.