Efterträdaren till Bugatti Chiron är klar och kommer att avslöjas under nästa år. Bugatti skrotar sin ikoniska W16-motor – den nya hyperbilen får precis som Koenigsegg Gemera en V8-motor tillsammans med hybriddrift.
Kommer magin att finnas kvar när hälften av cylindrarna försvinner från Bugattis hyperbil? I samband med att Bugattis chefsdesigner Achim Anscheidt lämnar efter 19 år blev det officiellt att Bugatti Chirons efterträdare får nöja sig med en V8-motor, om än påhejad av hybriddrift. De sista bilarna med W16-motor blev Bugatti Mistral och banbilen Bugatti Bolide.
– Veyron, Chiron och efterträdaren till Chiron delar alla en sak, de är inte racerbilar för vägen. De är toppen av Gran Turismo-utvecklingen, de är en spännande blandning av en smidig Type 35, lyxen i Type 41 Royale och den makalösa elegansen i Type 57 SC Antlantique, säger Achim Anschedit.
Precis som Koenigsegg väljer Bugatti att kombinera en V8-motor med elmotorer och hybriddrift. Frågan är om Bugatti kommer att kunna utmana Koenigsegg Gemera som får 2300 hästkrafter? Ryktena talar i alla fall om att Bugattis nya hyperbil får en effekt över 2000 hästkrafter. Då den endast är tvåsitsig kan det ändå bli match mot den fyrsitsiga Gemeran. Dagens Bugatti Chiron har en en effekt på 1600 hästkrafter.
Enligt Autocar kommer Bugattis nya hyperbil att kosta omkring 60 miljoner kronor. Det gör den till mer än dubbelt så dyr som Koenigsegg Gemera, som dessutom rymmer fyra åkande. Kanske säljer Koenigsegg sin bil alldeles för billigt?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter