Bränslepriserna som slår nya prisrekord var och varannan dag gör många missnöjda – Bosse Bildoktorn däremot tycker tvärtom. Han menar att borttagandet av reduktionsplikten är ett dåligt beslut och att bränslet istället är för billigt.
– Frågan om bränslepriset handlar ju egentligen om infrastrukturen, säger Bildoktorn.
Bosse “Bildoktorn” Andersson har arbetat som bilmekaniker sedan 1970-talet och är en ikon i den svenska bilvärlden. Han är mest känd från TV-programmet “Bosse Bildoktorn” där han hjälpte tittarna med problem som kan uppstå med bilar. Nu tycker Bildoktorn till om bränslepriserna, många har kritiserat regeringen för att sänka bränsleskatten i den nya budgeten.
Kör du själv bensin och diesel?
– Jag kör en V70 T4 Classic Momentum, en av de allra sista som tillverkades 2016. Alltså bensin på 200 hk.
Borde bränslet kosta mer eller mindre?
– Frågan om bränslepriset handlar ju egentligen om infrastrukturen. Om alla lanthandlare och postkontor hade funnits kvar i alla små samhällen så skulle bränslepriserna inte vara ett så stort problem.
– Men nu har vi byggt upp ett samhälle där alla i glesbygden måste åka bil för att göra varenda litet ärende. Du kan visserligen köpa mjölk via internet, men då ska ju något ändå köra ut den till dig.
– Hela den här utvecklingen i vårt samhälle har ju på något vis gjort så att vi har skjutit oss i foten. Jag har en god vän som bor i en grannby som säger så här: Den dagen lanthandlaren öppnar upp sin affär igen, då har bensinen gått upp till sitt rätta pris.
– Bränslepriserna är därför för låga.
Är det rätt att ta bort reduktionsplikten?
– Nej, det tycker jag faktiskt inte. Har man en kompassriktning för att så gott det går minska på de miljöfarliga utsläppen, då ska man ju inte gå den vägen. Jag tycker därför att det är ett dåligt beslut.
Hur ska vanliga bilister göra för att spara bensin?
– De som pendlar till jobbet kan ju inte göra så mycket åt det hela. Däremot kan man ju köra så mycket “EcoDriving” som möjligt. Men sen när det gäller alla de andra transporterna så kan man ju till exempel försöka handla mer sällan och köpa mer åt gången.
– Jag har en bok om en familj som bor långt uppe i norr och de har en mil till närmaste landsväg. Familjen handlar en gång per år, då köper de en stor säck med salt och så vidare.
– Nu är det ett extremt exempel för de lever ju ur hand i mun med kor och getter på gården. Men det är ändå en tankeställare, hur mycket åker vi i onödan egentligen?
Hur ska bilister på glesbygden göra för att spara bensin?
– Jag full respekt för de som måste ta sig till och från jobbet varje dag, jag bor ju själv i ett litet samhälle där man måste åka med bil för att göra ärenden.
– Jag har ju bara 1.5 mil till närmaste stad men det blir ändå massor av onödigt resande. Däremot stämmer busstabellerna väldigt sällan för när jag behöver åka. Så det är definitivt lite av ett dilemma.
LÄS MER: Bosse Bildoktorn: Idioti när batteriet kostar mer än bilen
LÄS MER: Bosse Bildoktorn: Enögt att bara satsa på elbilar
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]