BMW:s krav: Egen fil för elbilar på Autobahn

En egen fil för elbilar på Autobahn – det vill BMW ha för att få fart på elbilsförsäljningen.
– Om man ständigt blir omkörd av elbilar när man sitter fast i en bilkö, skulle många säkert överväga ett byte till elbil, säger BMW:s produktionschef Milan Nedeljkovic.

Den tyska bilindustrin är i kris, och samtidigt som elbilsförsäljningen mattats av bråkar tyskarna om slutet på förbränningsmotorerna. BMW vill därför använda morot istället för piska, biltillverkaren är kritisk till förbudet mot förbränningsmotorer i EU och vill istället se olika typer av privilegier för elbilar.

BMWs produktionschef Milan Nedeljković vill göra det mer förmånligt att äga en elbil och på så sätt stimulera efterfrågan. Han har intervjuats av Münchner Merkur där han berättar om flera sätt att skapa incitament.
– Till exempel privilegierad tillgång till stadskärnor, gratis parkering eller ett särskilt körfält på motorvägen. Nedeljković fortsätter: 
– Om man ständigt blir omkörd av elbilar när man sitter fast i en bilkö, skulle många säkert överväga ett byte till elbil.

Nedeljković säger till Münchner Merkur att det skulle vara ett alternativ till EU:s planerade förbud mot förbränningsmotorer och att statliga köpbonusar som ett incitament är inte vettigt på lång sikt.

Idén om ett speciellt körfält för elbilar är dock inte helt ny. För ett år sedan diskuterade den tyska regeringen att införa fil för klimatvänliga fordon. Detta skulle då inte bara kunna användas av el- eller vätgasfordon, utan även av bilar som används av flertalet personer såsom bussar. 

Under de senaste fem åren har biltillverkaren investerat drygt 57 miljarder kronor i de tyska fabrikerna, säger Nedeljković till Münchner Merkur. Han berättar också att konkurrensen blir allt svårare på hemmaplan. Orsakerna är byråkrati, dyr energi och höga lokaliseringskostnader. Företaget fokuserar därför alltmer på innovationer utomlands. Det senaste i form av en människoliknande robot i biltillverkningen i Spartanburg.
LÄS MER: