BMW:s pik: Drar ifrån Tesla med ölburksbatterier

BMW gör ett kaxigt utspel mot Tesla. Den tyska tillverkaren hävdar att de redan är ikapp och förbi Tesla med nya ”ölburksbatterier” till halva priset och sin Neue Klasse. 
– Tesla måste täppa till klyftan mot oss. Faktum är att vi inte ligger efter Tesla, säger BMW Groups produktionschef Milan Nedeljkovic till Autonews. 

Vem kommer vinna kapplöpningen om batteriteknik och kostnadseffektiv fordonsarkitektur? Idag har Tesla ett försprång mot många biltillverkare, men jakten på Tesla är intensiv från andra biltillverkare. Nu hävdar BMW att de redan är ikapp och förbi Tesla.

Produktionschefen Milan Nedeljkovic hävdar att BMW redan har ett försprång till Tesla med sina nya stora battericeller och nya arkitektur Neue Klasse, enligt en intervju i Autonews. Huvudorsaken ska vara att BMW kommer att halvera kostnaden för elbilsbatterier med sina nya Generation 6-celler. De stora cylindriska cellerna är nästan lika stora som en ölburk. 

De cylindriska battericellerna är nästan lika stora som en ölburk. Tillverkningskostnaden ska bli halverad.

Det nya förbättrade litiumjonbatteriet ska enligt BMW ha 30 % ökad energieffektivitet och laddningshastighet. Tillverkningskostnaden är 50% av dagens kostnad.
– Vad vi har här är en batteridesign som passar våra produkter och vår idé om hur körprestanda uppfylls i våra bilar, sade Nedeljkovic under ett medieevenemang förra veckan, enligt Autonews.

BMW:s nya cylindriska battericeller har en diameter på hela 46 millimeter, vilket är nästan lika stort som en ölburk som har en diameter på 58 millimeter. BMW kommer att jobba med två olika höjder på batterierna; 95 millimeter och 120 millimeter. Batterierna har lägre halt av kobolt i katoden, medan anoden har mer kisel än dagens batterier. Planen är att använda en stor del återvunna material och minska koldioxidutsläppen  med 60 procent jämfört med dagens batterier. 

BMW visade även upp sin kommande elbil Neue Klasse vid IAA-mässan i München i september. Den nya arkitekturen ska sänka produktionskostnaderna jämfört med dagens BMW-bilar som byggs på en blandplattform som klarar både förbränningsmotorer och elmotorer. Neue Klasse innebär både en ny design och ett nytt sätt att tillverka elbilar för BMW. 
– Neue Klasse blir ett stort tekniskt steg framåt för oss, säger Milan Nedeljkovic.   

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester