Den ser nästan ut som en vanlig BMW M5 med några år på nacken.
Men BMW:n döljer starka hemligheter under huven.
Under en hastighetstävling visar den sig snabbare än nya Ferrari F8 Tributo.
SCC500 är en tysk tävling som går ut på att nå den högsta farten på 1000 meter och på en halv engelsk mil med en rullande start från 50 km/h. Årets upplaga avgjordes för ett par veckor i Zweibrücken sedan och en lite oväntad bil stal showen.
En BMW M5 som ser ut att vara helt standard kom upp i 308,58 km/h på 1000 meter. Det är snabbare än en standard Ferrari F8 Tributo som deltog vid samma evenemang. Ferrarin ser ut att vinna, men får starta lite före BMW:n. Ferrarin blir rejält frånåkt och kommer upp i 292,36 km/h.
BMW:n visar sig dock vara nästan dubbelt så kraftfull som en vanlig M5:a. Enligt La Performance Wetzikons som byggt om bilen är det världens snabbaste M5:a. Bilen har fått ett nytt styrsystem, nya turboaggregat och en rad andra komponenter. Förutom 1100 hk är motorn även god för et vridmoment på 1400 Nm. Det ger bilen en toppfart på över 350 km/h. 0-100 km/h sägs gå på 3,3 sekunder, 100-200 km/h tar endast 3,99 sekunder och 200-300 km/h går på 8 sekunder blankt.
Men BMW:n är långt ifrån snabbast genom tiderna. Tävlingsrekordet innehas av en Porsche 997 T 9FF med 1800 hk som kom upp i 363 km/h.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter