Här kommer glada nyheter till alla som kör elbil och laddar hemma. Elräkningen för oktober kommer att chocksänkas. Rörliga månadspriset blir mindre än hälften mot september, avslöjar ekonomisajten Dagens Ekonomi.
– En väldigt stor anledning är minskad konsumtion, krisen har fått avsedd effekt på hushållen, säger Christian Kopfer, analytiker på Handelsbanken, till Dagens Ekonomi.
Skriverierna om de höga laddpriserna har varit många under de senaste månaderna och priserna på elbilar har minskat för första gången på länge. Stundtals har det varit dyrare att köra elbil än att tanka en bensinbil. Men nu kommer äntligen positiva nyheter om elpriset.
Enligt Dagens Ekonomi kommer det rörliga månadspriset för oktober månad bli mindre än hälften jämfört med september. I september låg snittpriset på mellan 1 kr och 2,46 kronor. I oktober blir det rejält mycket lägre. För SE1 och SE2 ser snittpriset i oktober ut att hamna på 50 öre, medan det för SE3 och SE4 hamnar på cirka 80 öre.
För en villa som gör av med 2500 kWh i oktober innebär det en besparing på cirka 5000 kronor jämfört med om priserna hade varit lika höga som i september. För en elbil kan det göra laddningen 500 kronor billigare räknat på hela månaden.
– Alla har blivit medvetna om elkrisen och minskat sin konsumtion. Sedan är det även många elintensiva företag i både Sverige och Europa som stängt ner och det påverkar också. Det har också blåst mycket i oktober och Polenkabeln har varit nedslängd, säger Christian Kopter, råvaruanalytiker på Handelsbanken, till Dagens Ekonomi.
Många har varnat för extremt höga elpriser under vintern på mellan 7 och 10 kronor per kWh, något som skulle göra det dyrare att ladda elbil än att köra en bensin- eller dieseldriven bil. Men nu tycks den akuta faran för extrema priser vara över, även om det ser ut att bli ovanligt högt hela vintern.
– In i vinterperioden känns det som att vi kan blåsa av det allra värsta scenariet, sedan finns det fortfarande en risk för väldigt höga priser om det blir väldigt kallt och inte blåser så att vindkraften står still, säger Christian Kopfer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter