Bildspecial: Nya Porsche Cayenne GTS – lite starkare och snabbare

Nu kan alla Porschefans andas ut. Nya Porsche Cayenne GTS har bytt V6:an mot en 4.0-liters biturbomatad V8. 
Och du kan välja på både crossover och crossover coupé.
Se de officiella bilderna från Porsche.

Porsche har hakat på trenden som BMW startade med X6 och släpper en coupé-suv. Cayenne GTS Coupé ska konkurrera mot BMW X6, Audi Q8 och Mercedes-Benz GLE Coupé.
Den stora skillnaden mod gamla Cayenne-modellen är skarpare taklinjer med en eget bakparti, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika tak: ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak.

– Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche.

Men det som får de flesta Cayenne-fantasterna att andas ut är nyheten under huven. När Cayenne GTS visades upp 2015 gick det sannolikt ett besviket sus genom skaran av fans. V8:an hade ersatts av en V6-motor! Ett helgerån, enligt många!
Nu är V8:an tillbaka – närmare bestämt en 4.0-liters biturbo som får loss 454 hk och ett vridmoment på 620 Nm.
Det betyder 20 hk mer än förra Cayenne GTS. Om man köper ett s k “Sport Chrono-paket” kan crossovern prestera 0-100 km/h på 4,5 sekunder och nå en toppfart på 270 km/h.
Nya Cayenne GTS har dessutom sänkts 20 mm genom sportigare fjädring, som är standard.

Priset börjar på 1,2 miljoner kr för standardmodellen och runt 40 000 extra för coupén. Sen finns det förstås en massa tillval som gör att priset kan stiga rejält.

De första leveranserna sker nästa månad i Tyskland och Porsche hoppas förstås att Cayenne ska fortsätta att vara företagets stora sedelpress.
Kom du ihåg Cayenne-historien? Porsche bröt med alla sportbilstraditioner för 18 år sedan genom att skapa en suv som lockade den slipsbeprydda karriärister som älskade kombinationen av vräkigt vrålåk och barnvänligt baksäte.
Entusiasterna gnisslade tänder och märkesklubbarna diskuterade om Cayenne ens var en riktig Porsche som kunde bevärdigas med medlemskap.
Men kunderna brydde sig inte, Cayenne sålde som smör och blev en mjölkkossa som bidragit med många sköna miljarder till företaget.