Vilka bilmodeller skrotas ut i snabbast takt? Här är kartläggningen som visar att Peugeot 206 och 307, Saab 9-5 och Volvo 850 i snabb takt försvinner från svenska vägar. Rädda en fin bil innan det är för sent!
Skrotningen av bilar i Sverige minskar. Till och med oktober i år har 147 688 bilar skrotats i Sverige enligt Car.info. Troligen är det ökade begagnatpriser och minskad nybilsförsäljning som gör att skrotningen minskat. Nu lönar det sig mer än tidigare att reparera en äldre bil.
Men ändå skrotas många modeller ut i snabb takt. Carup har gått igenom skrotningen för de 25 vanligaste bilmodellerna i Sverige. Allra snabbast går utskrivningen av Peugeot 206. Hela 7 procent av beståndet har försvunnit i år. Med tanke på att modellen såldes ny ända till 2012 är det en anmärkningsvärd siffra.
Saabs bilar är på väg bort från de svenska vägarna efter konkursen för 11 år sedan. 9-5-modellen såldes i hiskelig takt för 20 år sedan och nu är bilen en vanlig syn på Sveriges bilskrotar. Hela 6118 av 75796 Saab 9-5 har skrotats i år, det är strax under 7 procent. Om några år kan den äldre modellen av Saab 9-5 vara en åtråvärd samlarbil med tanke på att större delen av beståndet snart är borta.
Den allra mest skrotade bilmodellen är Volvo V70, men med tanke på att det också är Sveriges vanligaste bilmodell är det inte oväntat. Hittills i år har det skrotats drygt 8500 V70, men fortfarande rullar det över 270 000 bilar på vägarna efter skrotningen. Skrotningsfrekvensen är 2,86 procent.
Den gamla sanningen om att Volvo är en av de mest långlivade bilmärket verkar stå sig. Volvo 940 som såldes i enorma antal på 90-talet rullar vidare på svenska vägar. Bara var 40:e 940 har körts på skroten i år.
En annan bil som skrotas i anmärkningsvärt låg utsträckning är Volkswagen Golf. Endast 2 procent av Golfarna som rullar på svenska vägar mötte plåtpressen i år. Tidigare redovisade Transportstyrelsen genomsnittlig livslängd på bilar i Sverige, men det har de upphört med och kan inte få fram statistiken.
Bilmodeller som skrotats mest och mest 2022
BILMODELL | SKROTADE 2022 | BILAR 1 JAN 2022 | SKROT-% |
Peugeot 206 | 1585 | 19592 | 6,96% |
Saab 9-5 | 6118 | 75796 | 6,95% |
Peugeot 307 | 2265 | 28514 | 6,85% |
Volvo 850 | 2153 | 30313 | 6,22% |
Volvo S40 | 1730 | 29010 | 5,33% |
Ford Mondeo | 2169 | 40457 | 4,84% |
Renault Mégane | 2360 | 46838 | 4,58% |
Saab 9-3 | 4128 | 83494 | 4,50% |
Opel Astra | 2895 | 59637 | 4,42% |
Ford Focus | 4030 | 87633 | 4,21% |
Volvo V40 | 2537 | 79080 | 3,01% |
Volvo V70 | 8587 | 282915 | 2,86% |
Volkswagen Polo | 2038 | 70778 | 2,72% |
Volkswagen Passat | 5224 | 183444 | 2,69% |
Renault Clio | 2104 | 73927 | 2,69% |
Skoda Fabia | 1915 | 69928 | 2,60% |
Audi A4 | 2204 | 81415 | 2,57% |
Volvo 940 | 1601 | 60451 | 2,52% |
Audi A6 | 1715 | 67368 | 2,42% |
Skoda Octavia | 2085 | 82297 | 2,41% |
Volkswagen Golf | 6088 | 271391 | 2,15% |
Volvo V50 | 1531 | 70797 | 2,07% |
BMW 5-serie | 1677 | 88678 | 1,82% |
BMW 3-serie | 1871 | 108752 | 1,66% |
Volkswagen Caddy | 1614 | 117529 | 1,34% |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter