Att köpa en klassisk bil kan både vara kul och en investering. Det behöver inte kosta mer än 70 000 kronor. Här 10 modeller som kommer rusa likt tjuren i år.
Listan innehåller något för alla typer av bilentusiaster. Den är gjord av analytiker på försäkringsbolaget Hagerty UK. De granskar data för att lyfta fram veteranbilar som de tror kommer att öka mest i värde. Från en lång lista väljer de sedan 10 modeller som de anser erbjuder något unikt.
2025 års lista inkluderar både nya klassiker och bilar som setts som veteraner länge men på senare tid ökat i värde. Oavsett om du är ute efter en bil som kan ge dig en rolig körupplevelse eller letar efter en investering för framtiden finns det goda chanser att dessa klassiska modeller kommer att hålla sitt värde och till och med växa i efterfrågan.
Subaru Impreza P1, 2000 – 2001
I samband med att första generationens Subaru Impreza blir allt mer uppskattad har priserna skjutit i höjden. En gång i tiden var det en bil för en liten grupp entusiaster men en ökad efterfrågan på den inhemska japanska marknaden har påverkat bilens värde. Rekordpriset sattes 2023 av Iconic Auctioneers på cirka 6,6 miljoner kr. Den bilen hade dock ägts av rallylegendaren Colin McRae.
Rolls-Royce Silver Shadow II, 1977- 1980
Rolls-Royce har blivit synonymt med lyx. En skrytsam replik är att det som låter högst i en Rolls-Royce är klockan som tickar på instrumentpanelen.
– Ingen annan bil erbjuder denna typ av komfort, glamour och pålitlighet, säger Rolls-Royce-ägaren Chris Leath till Hagerty.
Han förklarar att lyxbilens design har fått folk att vända huvuden sedan den kom.
Ferrari F355, 1994 – 1999
Det kanske inte är bilen man lämnar på dagis med, men ägaren av en Blu Scuro-modell från 1994 berättar att den är förvånansvärt praktisk. Så länge man är lite kunnig om motorer. F355 attraherar en yngre generation, 67 procent av Hagertys offerter kommer från personer födda efter 1965. Bara genom att ha den välkända hästen på framsidan garanterar bilen ett samlarvärde.
Porsche 912, 1965 – 1969
Med en ökad efterfrågan och ett stigande pris kan detta vara en perfekt investering för framtiden. Porsche 912 erbjuder den ikoniska 911-upplevelsen för ett betydligt lägre pris. Många av 911:ans viktigaste komponenter finns med i 912, inklusive karossen och interiören. Skillnaden är den fyrcylindriga motorn, som många emellertid anser passar bättre för chassit.
Alfa Romeo 147 GTA, 2002 – 2005
Med en sexcylindrig Busso-motor och ett ljud som få andra bilar kan matcha, erbjuder 147 GTA en fantastisk körupplevelse. Trots att den har haft vissa utmaningar när det gäller att få över motorns kraft till vägen genom den ursprungliga differentialen, har eftermarknads-differentialer förbättrat bilen avsevärt, enligt Hagerty.
Toyota RAV4, 1994 – 2000
Toyota är kända för sin byggkvalitet, kombinera det med en design som omedelbart går att känna igen och relativt låga priser och svaret blir första generationens RAV4. En utmärkt klassiker för nybörjare, menar Hagerty. Den som lyckas hitta ett numera ganska sällsynt toppexemplar med GX specifikationer kommer förmodligen inte att behöva att hosta upp mer än 69 000 kr.
Austin-Healey 3000, 1959 – 1968
En superbrittisk och superklassisk sportbil som länge varit en favorit bland entusiaster. En ägare säger till Hagerty att Austin-Healey 3000 är en bil som kombinerar klassisk stil med praktiska funktioner som rullande fönster och ett enklare tak, vilket gör den både vacker och funktionell. Demografiskt sett är den framför allt en favorit bland baby boomers, mer än 50 procent av ägarna tillhör denna åldersgrupp.
Maserati Ghibli, 1992 – 1998
Den tidstypiska Gandini-designen kombinerat med en vass liten motor har gjort Maserati Ghibli till en älskad bil. Eventuella köpare varnas dock. Det relativt billiga inköpspriset ska inte misstolkas. Den som köper en Maserati från 1980- eller 1990-talet kan räkna med att behöva betala resten av bilen med ersättningsdelar. Nya strålkastare kan kosta 34 000 kr om man vill ersätta dem med originaldelar.
Peugeot 106 S1 Rallye, 1991 – 1996
Den här egenartade lilla Peugeoten är inte bara smidig att köra, den är också enkel att meka med. Till skillnad från Maseratin är de flesta delarna enkla att köpa. På flera modeller är chassit kanske inte vad det en gång var. Men även ersättningspaneler är enkelt att få tag i. Det som kan vara knepigt är att få tag i en.
Range Rover P38A, 1994 – 2002
Den första modellen som ersatte den klassiska Range Rover, har blivit en favorit bland offroad-entusiaster. Rory Brown, ägare till en P38, säger att bilen ger honom en känsla av lyx och säkerhet varje gång han kör den. Med sin starka design och fantastiska komfort är P38A fortfarande en populär bil på marknaden.
Foton alla bilder: Matthew Pitts, Hagerty UK
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.