I dag fattar riksdagen beslut om att höja bilskatten kraftigt från 1 april. En ny Volvo V60 B5 får en skattehöjning med 38 procent till 750 kr i månaden.
En vanlig hantverkarbil får över 2000 kr i månaden i bilskatt.
I dag väntas riksdagen fatta beslut om att höja bilskatterna på nya bilar kraftigt redan från den 1 april. Många vanliga bilmodeller får en skattehöjning på 40-50 procent eller mer.
Regeringen och januaripartierna är överens om höjningen, medan Moderaterna och Sverigedemokraterna har reserverat sig mot förslaget. Kristdemokraterna väljer att inte delta i beslutet. Men det innebär ändå att det finns majoritet i riksdagen för höjningen. Samtidigt höjs bonusen för den som köper en elbil från 60 000 kr till 70 000 kr.
– Bonus–malus är en modell som med regeringens goda minne gynnar de som bor i storstadsområdena och samtidigt drabbar företagare och hushåll på landsbygden, skriver M och Sd i sin reservation.
En vanlig Volvo V60 får skatten höjd till mellan 8000 och 9000 kr per år – se listan på bilmodeller längre ner. Sedan bonus-malussystemet infördes för snart tre år sedan har nu skatten höjts tre gånger.
De nya förändringarna innebär att bensin- och dieseldrivna lätta fordon får 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram. När det gäller laddhybrider sänks gränsen för att få klimatbonus från 70 gram per km till 60 gram per km.
Det nya bonus-malus systemet ska enligt regeringen bidra till att nå transportsektorns mål om att minska utsläppen med 70 procent till 2030. Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser, och utsläppen måste minska i betydligt snabbare takt fram till 2030 enligt regeringen.
Suvar får en större höjning än mindre bilar. De mest sålda suv:arna som Volvo XC60 och Volkswagen Tiguan får en skatt på över 1000 kr per månad. Volkswagen Tiguan kommer att kosta 14 000 kr i årsskatt med bensinmotor och fyrhjulsdrift.
Betydligt hårdare drabbas hantverkarbilar. Många modeller får en skatt på över 20 000 kr per år, motsvarande över 2000 kr per månad.
Den förhöjda malusskatten gäller i tre år från det att bilen köps som ny, sedan sänks skatten till en lägre nivå igen. Bonus-malus har fått skarp kritik för att bromsa nybilsförsäljningen. Nyligen visade en granskning CarUp gjort att systemet har gått back med 674 miljoner kronor på två år.
Transportstyrelsen bekräftar för CarUp.se att höjningen hinner träda i kraft till 1 april.
– Ändringarna aviserades i budgetpropositionen för 2021. Vi på Transportstyreslen har därmed haft som utgångspunkt att regeringen kommer fatta beslut om ändring av klimatbonus från angivet datum och förberett oss utifrån det, säger Jonny Geidne, kvalificerad utredare.
Bilmodell | Gammal skatt | Ny skatt | Höjning |
Kia Niro PHEV | 360 | 360 | 0 |
Kia Ceed | 3230 | 4640 | 1410 |
Volkswagen Golf eTSI 150 | 3230 | 4640 | 1410 |
Volkswagen Passat SC 150 | 4799 | 6884 | 2085 |
Volvo V60 B5 AWD | 6511 | 8996 | 2485 |
Volvo XC60 B5 Bensin AWD | 8223 | 11108 | 2885 |
Volvo XC60 B5 Diesel AWD | 9567 | 12177 | 2610 |
Volkswagen Tiguan TSI 190 4motion DSG | 10684 | 14144 | 3460 |
Audi RS6 Avant | 20314 | 26024 | 5710 |
BMW X5 3.0D | 14629 | 18289 | 3660 |
Källa: CarUp.se
Så dyra blir hantverkarbilar
Bilmodell | Ny skatt/år | Höjning |
Volkswagen Caddy Skåp 2,0 TDI 102 | 5 924 | 1 260 |
Renault Kangoo Express 95 S/S | 9 267 | 2 111 |
Renault Trafic L2H1 145 S/S Automat | 15 815 | 3 235 |
Volkswagen Transporter 2,0 TDI 150 | 16 688 | 3 385 |
Ford Transit Custom 2,0 EcoBlue 130 Automat | 19 308 | 3 836 |
Nissan Navara Double Cab 190 | 21 636 | 4 235 |
Nissan NV400 L1H1 2,3 dCi E6Dt 150 FWD | 22 364 | 4 361 |
Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion | 26 147 | 5 010 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter