Nya hybrider ska kapa förbrukningen. Hyundai lovar en bränslebesparing på upp till 45 procent jämfört med en vanlig förbränningsmotor.
Hyundai avslöjar sina kommande hybriddrivlinor. De ska både vara betydligt mer bränslesnåla och ge avsevärt mer kraft. En stor nyhet är att de tänker använda sig av två elmotorer för att öka effektiviteten och spara bensin.
En av de två elmotorerna startar förbränningsmotorn och hanterar energiåtervinning. Den kan också bistå förbränningsmotorn vid acceleration. Den andra elmotorn ansvarar i huvudsak för drivningen av bilen. Hyundai planerar att kombinera hybriddrivlinan med fler olika förbränningsmotorer. Effekten blir mellan 100 och 300 hästkrafter.

Dessutom kan hybridköpare se fram emot funktioner som bara funnits på elbilar tidigare. Bland annat ska bilarna med de nya hybriderna ha V2L-möjligheter (Vehicle to Load). Första motorn ut blir en turboladdad 2.5 T-GDI-bensinmotor. Systemeffekten blir 334 hästkrafter och 460 Nm. Den ska vara 45 procent mer bränslesnål än Hyundais nuvarande förbränningsmotorer. Senare kommer också en turboladdad 1.6 T-GDI.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter