Ingen svensk gick till final i Årets bil. Istället blev det fransoserna som tog hem titeln för andra året i rad.
– Även om Renault inte revolutionerar marknaden kommer den med sin design och sitt etablerade varumärke att bli en storsäljare i Europa, säger den svenska jurymedlemmen Tommy Wahlström till Vi Bilägare.
Utmärkelsen Årets bil i Europa har utsetts sedan 1964. Det första året vann Rover 2000. Men sedan dess har det flutit mycket vatten under broarna. För andra året i rad ställde juryn som bestod av motorjournalister från hela Europa, en modell från Renault högst på pallen. Förra året var det Renault Scenic som vann priset. I år gick den prestigefyllda utmärkelsen till Renault R5 E-tech Electric / Alpine A290. Den svenska juryn lade dock sina toppröster på elbilen Kia EV3.
– Renault 5 är kul att köra och dess infotainmentsystem från Google är lysande. Jag är inte helt övertygad om elbilsegenskaper såsom räckvidd och laddningsprestanda men kanske kan kommande uppdateringar förbättra läget jämfört mot vad vi hittills sett, säger Tommy Wahlström på Vi Bilägare.
Bildspecial – Årets bil 2025 Renault R5 E-tech
För svensk del blev årets tävling ingen medaljparad. Varken Polestar 3, Polestar 4 eller Volvo EX90 orkade ta sig till final. Istället fanns en röd tråd bland årets finalister. Samtliga var modeller som gick att köpa för ett lite mer rimligt pris. Medan dyrare bilar hade svårt att ta sig till final. Det finns ett intressant mönster kring detta, om vi tittar på vinnare i Årets bil sedan starten 1964 har konjunkturläget spelat in på vem som blir vinnare. Under fattigare tider har billiga bilar lättare att komma långt, medan premiummärken vinner mark när tiderna är bättre.
Hela juryn var nöjd med Renaults senaste stjärnskott. Däremot fanns det några små klagomål på vinnaren. Bland annat så framförde man viss kritik mot benutrymme, sikten och att det bullrade lite väl mycket för att vara en elbil. Men i det stora hela var juryn, nöjd och belåten, precis som vinnaren själv.
– Renault har i över ett decennium arbetat för att göra elbilar tillgängliga för alla. Efter lanseringen av Mégane och Scénic i C-segmentet, breddar företaget nu sin E-Tech Electric-portfölj i B-segmentet med Renault 5 och den kommande Renault 4. Båda modellerna har en nyckelroll i att driva på övergången till elbilar och befästa Renaults position som ledande inom hållbar mobilitet, skriver Renault i ett pressmeddelande.
Finalisterna:
Dacia Duster
Alfa Romeo Junior
Hyundai Inster
Cupra Terramar.
Citroën C3
Renault 5
Kia EV3
Här är tidigare vinnare av Årets Bil i Europa
- 1964 Rover 2000
- 1965 Austin 1800
- 1966 Renault 16
- 1967 Fiat 124
- 1968 NSU Ro 80
- 1969 Peugeot 504
- 1970 Fiat 128
- 1971 Citroën GS
- 1972 Fiat 127
- 1973 Audi 80
- 1974 Mercedes 450S
- 1975 Citroën CX
- 1976 Simca 1307/1308
- 1977 Rover 3500
- 1978 Porsche 928
- 1979 Simca/Chrysler Horizon
- 1980 Lancia Delta
- 1981 Ford Escort
- 1982 Renault 9
- 1983 Audi 100
- 1984 Fiat Uno
- 1985 Opel Kadett
- 1986 Ford Scorpio
- 1987 Opel Omega
- 1988 Peugeot 405
- 1989 Fiat Tipo
- 1990 Citroën XM
- 1991 Renault Clio
- 1992 Volkswagen Golf
- 1993 Nissan Micra
- 1994 Ford Mondeo
- 1995 Fiat Punto
- 1996 Fiat Bravo/Brava
- 1997 Renault Mégane Scénic
- 1998 Alfa Romeo 156
- 1999 Ford Focus
- 2000 Toyota Yaris
- 2001 Alfa Romeo 147
- 2002 Peugeot 307
- 2003 Renault Mégane
- 2004 Fiat Panda
- 2005 Toyota Prius
- 2006 Renault Clio
- 2007 Ford S-Max
- 2008 Fiat 500
- 2009 Opel/Vauxhall Insignia
- 2010 Volkswagen Polo
- 2011 Nissan Leaf
- 2012 Opel Ampera/Chevrolet Volt
- 2013 VW Golf
- 2014 Peugeot 308
- 2015 Volkswagen Passat
- 2016 Opel Astra
- 2017 Peugeot 3008
- 2018 Volvo XC40
- 2019 Jaguar I-Pace
- 2020 Peugeot 208
- 2021 Toyota Yaris
- 2022 Kia EV6
- 2023 Jeep Avenger
- 2024 Renault Scenic
Maths Nilsson är grundare av Carup.