Ferrari väljer att gå mot strömmen. Andra superbilstillverkare som Aston Martin, Koenigsegg och Lamborghini har valt att stoppa utvecklingen av elbilar – Ferrari gör det motsatta och planerar att presentera sin första elbil i slutet av 2025.
– Bilen kommer att vara unik i alla avseenden, säger Benedetto Vigna till Bloomberg.
Det är minst sagt en spännande tid i den mest lyxiga delen i fordonssektorn. Många superbiltillverkare ställs inför dilemmat att fortsätta lanseringen av elbilar eller inte. Bara för några dagar sedan gick Lamborghini ut med nyheten att de väljer att lägga ner sitt projekt med en elbil. I stället valde de att presentera en ny extrem V8-motor till sin kommande superbil. Tidigare har Aston Martin valt att lägga ner sin planerade elbil.
Koenigsegg valde att lägga ner projektet med elbilar, något Carup avslöjade tidigare i år.
– Vi har idag inte en ren elbil i pipeline på grund av att kunderna säger nej nej nej! Vi vill ha motorljud! Gör förnyelsebart bränsle och hybrid om du måste. Ge oss inte en tung tyst elbil. Jag kör själv elbil till vardags, en Tesla Model S Plaid och det funkar jättebra. Våra kunder kör Taycan och Tesla, men till helgen vill de ha något som är lätt och kul, helst utan miljöpåverkan. Än så länge kan de elektriska bilarna inte ersätta känslan i en bil med en motor, det är många delar med upplevelsen, ljudet, vibrationerna, säger Christian von Koenigsegg, till Carup.
Mercedes har också valt att stoppa utvecklingen av nya elektriska sedaner och planerar nu att sälja bilar med förbränningsmotorer långt in på 2030-talet. Ferraris vd Benedetto Vigna är dock övertygad att biltillverkarens första helt elektriska elbil kommer att sälja minst lika bra som de mer högljudda bilarna med förbränningsmotorer. Elbilen de planerat att lansera förväntas presenteras i slutet av 2025.
– De väntar på vår miljöbil, säger Benedetto Vigna vd för Ferrari, till Bloomberg.
Den italienska biltillverkaren bygger också en ny fabrik för hybrid- och elektriska superbilar vid Maranello, Italien. Byggnaden förväntas presenteras i slutet av juni och förra månaden avtäckte Ferrari ett nytt laboratorium för forskning om litiumbattericeller. Ljudet från Ferraris nya elektriska superbilar kommer inte härma förbränningsbilarnas läten. I stället kommer de hitta ett nytt ljud som ska bli speciellt för deras elmotor.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.