Flera stora europeiska bilfabriker har totalstopp i produktionen på grund av kriget i Ukraina.
Audi, BMW, Mercedes, Porsche och Volkswagen har akut brist på delar. BMW har nu totalstoppat all sin produktion.
– Läget har förvärrats mer än vad som var befarat, säger en talesperson för Volkswagen till Autonews.
Bristen på bildelar som produceras i Ukraina blir nu allt mer akut. Ukraina har flera fabriker som producerar kabelhärvor till nya bilar. Volkswagen uppger nu att de fått tidigarelägga sitt produktionsstopp på grund av akut brist på kablar, uppger Autonews. Även Audi, BMW, Mercedes-Benz och Porsche har fått stoppa sina fabriker.
Volkswagen tvingas nu pausa produktionen i sina fabriker i Wolfsburg som bygger Golf, Tiguan, Touran samt Seat Tarraco. Stoppet infördes i går och gäller i minst två veckor, uppger Volkswagen för Automobilwoche. Från början var planen att kunna producera ett mindre antal bilar, men läget har förvärrats mer än förväntat. Sedan tidigare är produktionen av elbilar i Zwickau satt på paus fram till 18 mars. I fabriken byggs elbilar för Volkswagen, Audi och Cupra. Under tisdagen införde Volkswagen i Tyskland enligt Handelsblatt beställningsstopp på laddhybrider. Enligt Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk berörs inte Sverige av beställningsstoppet.
Även Audi och Porsche har fått sätta flera av sina fabriker på paus. Audi har stoppat produktionen av A4 och A5 i Ingolstadt. Monteringen av A6 och A7 i Neckarsulm ligger också nere. Den som väntar på en Porsche Macan eller Panamera lär få vänta längre än planerat. Porsche har stoppat sin fabrik i Leipzig.
BMW stoppade på måndagen produktionen i sina fabriker i München och Dingolfing. Fabriken i München bygger bilar i 3-serien och 4-serien. I Dingolfing tillverkas 4-, 5-, 6-, 7- och 8-seriemodeller. BMW kan i dag inte uppge när produktionen kan återupptas. Även Minis fabrik i Oxford, England är stoppad.
Mercedes-Benz hoppas kunna undvika totalt produktionsstopp, men uppger att man minskar produktionen. Hittills har produktionen av S-klassen och EQS i Sindelfingen påverkats, enligt Autonews.
Redan i dag är väntetiden på en ny bil i många fall över sex månader. Det nya totalstoppet för flera bilfabriker kommer med all sannolikhet att förlänga väntan ytterligare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter