Nu har Stellantis öppnat portalen där drabbade bilägare kan söka ersättning för problemmotorn Puretech. Men än så länge måste svenska ägare gå via sin verkstad.
– Berörda kunder i Sverige kommer att få hjälp förutsatt att vissa kriterier uppfylls, säger Maria Malmgren på Wismo Group, som importerar Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige, till Carup.
Trots att Stellantis Puretech-motorer på 1,0 eller 1,2 liter fick ta emot hyllningar och priser till en början, skulle det snart visa sig att det var en riktigt problemmotor. Ju längre tiden gick, desto fler rapporter började dyka upp från bilägare om märkliga motorhaverier. Det visade sig snart att Puretechs speciella kamrem som går i olja orsakade stora problem på grund av sin höga oljeförbrukning, vilket ledde till kamremshaverier. Motorerna finns i flera modeller från Peugeot, Opel och Citroën. Idag har Stellantis bytt ut remmen mot kamkedja.
På grund av strulet införde Stellantis en förlängd garanti på tio år för de tidigare generationerna av PureTech-motorer. De öppnade även en webbsida där drabbade kunder från Spanien och Frankrike kunde skicka in sina anspråk. Tjänsten lanserades också förra veckan i Tyskland, enligt tyska Auto Bild, men när den ska bli tillgänglig i Sverige är fortfarande oklart.
– I dagsläget har vi ingen information om när portalen blir tillgänglig för svenska kunder, säger Maria Malmgren på Wismo Group.

I Sverige ska drabbade kunder istället kontakta en auktoriserad verkstad för att få hjälp.
– Om en svensk kund upplever problem med sin motor i dagsläget, bör de kontakta en auktoriserad verkstad för rådgivning och teknisk bedömning. Har kunden redan bekostat en reparation som eventuellt omfattas av programmet, behöver de i nuläget avvakta tills vidare information finns tillgänglig för den svenska marknaden, säger Maria Malmgren.
Men för att få hjälp krävs det att kunden uppfyller vissa kriterier.
– Det gäller bland annat att bilen har servats enligt tillverkarens rekommendationer, att reparationen utförts inom en angiven period, samt att fordonet är tillverkat inom den tidsram som omfattas av programmet, säger Maria Malmgren.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.