Upptäckten: Splitternya elbilar på bilskroten

I Norge har det dykt upp helt nya Polestar 4 på bilskroten. Upptäckten har fått många att reagera.
– Bilarna kan inte återanvändas, säger Kristin Fjeld, kommunikationschef för Polestar i Norge

Helt nya Polestar 4 har börjat dyka upp på bilskrotar trots att de aldrig använts. Elbilarna ser färdiga ut, är i nyskick och har inte körts en enda meter. Ändå ska de skrotas, tas isär och försvinner för gott.
– Bilarna kan inte återanvändas, säger Kristin Fjeld, kommunikationschef för Polestar i Norge till norska Motor.

Det handlar om tidiga exemplar som tagits fram för visning och interna tester. De ser ut som vanliga bilar men har inte godkänts för trafik och får därför varken säljas eller användas. På en bilskrot utanför Oslo står just nu fyra helt nya Polestar 4. Tre guldfärgade och en vit parkerade bredvid ett större parti Jaguar I-Pace. Alla ska tas om hand som miljöfarligt avfall.

Norska Motor savslöjaratt det står fyra helt nya Polestar 4 på bilskroten.

Anledningen är att bilarna saknar så kallad typgodkännande. De är inte kopplade till bilens datasystem och har bara använts i slutna miljöer.
– Vi jobbar löpande med testbilar som enligt lag inte får lämna företaget. När de är färdiga används bilskrotar som kan ta hand om dem på rätt sätt, säger Fjeld.

Att ta hand om bilarna innebär främst att plocka bort farligt avfall som batterier, olja och kvicksilver. Men utöver det finns det inte mycket som kan räddas.
– I det här fallet handlar det inte om återbruk. Vi gör bara det som krävs enligt lagen, säger Anders Greftegreff på skrotföretaget Bil1Din, till Motor.

Både Bil1Din och andra större aktörer i Norge säger till tidningen Motor att Polestars metod sticker ut. Det är ovanligt att en biltillverkare skrotar nya visningsbilar på det här sättet. Så vitt de vet så gör andra märken inte det alls vilket skulle göra Polestars metod unik – och udda.

Fenomenet finns även i Sverige. Här har 45 Polestar 3, 38 Polestar 2, tre Polestar 1 och en Polestar 4 skrotats senaste 12 månaderna enligt car.info. Mycket pekar på att det även i dessa fall rör sig om test- och visningsbilar. Polestar har sin utvecklingsavdelning i Sverige. Polestar har samtidigt tydligt profilerat sig som ett elbilsmärke med fokus på klimat och minskade utsläpp.
LÄS MER: