Volvos ägarkoncern Geely ökar nu enormt Kina. Geely knappar in på marknadsledaren BYD.
BYD har fått stor uppmärksamhet för sin enorma tillväxt i Kina. Men i tysthet håller biljätten Geely, som är huvudägare i Volvo Cars och Polestar, på att knappa in kraftigt på BYD i Kina. Volvo Cars tappar stort i Kina, men de andra Geely-koncernens andra bilmärken går desto bättre. I april ökade Geely sin försäljning med 81 procent i Kina, enligt nya siffror från CPCA.
Tillsammans sålde Geely, Lynk &Co och Zeekr 210 000 bilar i Kina i april. BYD sålde 269 000 bilar, men lyckades bara öka med 5,8 procent. Det betyder att det bara skiljde 59 000 bilar mellan BYD och Geely i april i Kina. Huvudmärket Geely går extra starkt, men även Lynk&Co ökar kraftigt, medan Zeekr tappade försäljning under april. Men fortfarande säljer BYD mer än dubbelt så många elbilar och laddhybrider som Geely.

Totalt såldes 1,75 miljoner personbilar i Kina under april, vilket är en ökning med 14,5 procent jämfört med april förra året. Flera kinesiska märken ökar kraftigt, medan Volkswagen som tidigare var marknadsledare fortsätter att ha det tungt. Den nya fordonskategorin EREV ökar kraftigt i Kina. Det är elbilar som har en förbränningsmotor som kan ladda batteriet.
Biltillverkarna som sålde mest i Kina april 2025
Rankning | Biltillverkare | Volym i detaljhandeln i april | Marknadsandel | Ändring |
1 | BYD | 269 000 | 15,3 % | 5,8 % |
2 | Geely | 210 000 | 12,0 % | 81,4 % |
3 | FAW-Volkswagen | 111 000 | 6,3 % | -7,2 % |
4 | Changan | 105 000 | 6,0 % | 27,4 % |
5 | Chery | 95 000 | 5,4 % | 19,7 % |
6 | SAIC-Volkswagen | 83 000 | 4,7 % | 5,9 % |
7 | FAW-Toyota | 65 000 | 3,7 % | 32,4 % |
8 | SAIC-GM-Wuling | 61 000 | 3,5 % | 38,1 % |
9 | GAC-Toyota | 60 000 | 3,4 % | 14,9 % |
10 | Great Wall Motor | 55 000 | 3,1 % | 20,3 % |
Laddbara bilar i Kina i april 2025
Drivlina | Volym i detaljhandeln i april | År-till-år-förändring |
Elbilar | 559 000 | 38,2 % |
Laddhybrider | 260 000 | 25,9 % |
EREV | 86 000 | 32,7 % |
Total | 905 000 | 33,9 % |
Källa: CPCA

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter