Från och med 2035 ska bara nya elbilar och laddhybrider säljas i flera delstater i USA. Men nu går många av världens största biltillverkare ut och kräver att det stoppas.
– Att tillåta dessa bensinförbud kommer att höja priserna och minska utbudet för konsumenterna, skriver deras lobbyorganisation.
Flera av världens största biltillverkare vill stoppa Kaliforniens plan att förbjuda nya bensinbilar och bara sälja elbilar från 2035. Nu uppmanar de USA:s kongress att sätta stopp för beslutet. Beslutet påverkar nästan halva landets bilmarknad, uppger Reuters.
– Att tillåta dessa bensinförbud, något som aldrig tidigare gjorts i USA, kommer att höja priserna och minska utbudet för konsumenterna, säger branschorganisationen Alliance for Automotive Innovation.
Bakgrunden är att Kalifornien fått ett särskilt tillstånd av USA:s miljömyndighet att införa egna utsläppsregler. Reglerna innebär att minst 80 procent av alla nya bilar som säljs från 2035 måste vara elbilar, och resten laddhybrider.

Organisationen Alliance for Automotive Innovation representerar de flesta stora tillverkare som Ford, General Motors, Mercedes, Toyota, Volkswagen, Stellantis, Volvo och Hyundai. De varnar för att företagen snart kan tvingas minska leveranserna av nya bilar – bara för att siffrorna för elbilsförsäljningen ska se bättre ut.
Kaliforniens regler har redan kopierats av elva andra delstater, bland annat New York och Massachusetts. Tillsammans står de för ungefär 40 procent av den amerikanska bilmarknaden. Men kritiken växer. Biltillverkarna menar att kraven är orimliga att nå. Redan 2026 måste 35 procent av alla nya bilar vara utsläppsfria, enligt Kaliforniens plan. År 2030 ska det vara 68 procent.
Kongressen väntas rösta om förslaget senare i veckan. Det finns också andra regler som politikerna vill stoppa, till exempel hårdare utsläppskrav för lastbilar. Kalifornien har inte kommenterat kritiken. Men delstaten säger att reglerna är viktiga för att minska utsläppen och förbättra luften. Och i slutändan kan det bli bilköparna som påverkas mest – med färre modeller att välja på, högre priser och nya tullar på importerade bilar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.