Kinas batterichock kan bli spiken i Northvolts kista

Experten dömer ut Northvolts överlevnadschanser. Att kinesiska konkurrenter lanserar supersnabb laddning kan bli dödsstöten som gör att svenska batterifabriken går i graven.
– Frågan är om intressenter vill öppna en egen fabrik eller köpa en misslyckad sådan, säger ekonomigurun Claes Hemberg.

Northvolt söker desperat efter nya investerare. Fabriken utanför Skellefteå står nu som ett monument över ett enormt misslyckande. Dessutom dömer experten Claes Hemberg ut deras chanser att hitta någon ny ägare som är beredd att plöja ner pengar i den kantrade verksamheten.
– Intresset för att utveckla batterifabriker i Europa sjunker. Biltillverkarna här är mer intresserade av att tillverka bilar än batterier, det minskar Northvolts möjligheter att hitta en köpare.

Europas biltillverkare har hamnat på efterkälken. Tekniken i den gamla världen är föråldrad och man håller inte jämna steg med Kina 
– Vi ser att europeiska biljättar flyttar till Kina för att samarbeta med företag där och utveckla batterier. Man ser att det är där som utvecklingen sker och då hamnar fokuset i Kina istället för i Skellefteå. Det ligger också Northvolt i fatet.

När Northvolt har svårt att få fram fungerande batterier kommer kinesiska konkurrenter med nya batterier och laddningsteknik som laddar ett batteri på 5 minuter. En mardrömssituation, enligt ekonomiexperten Claes Hemberg. Foto: Northvolt

Konkursförvaltaren tillsammans med arbetarna sätter sitt hopp till en ny och rik investerare. Men då krävs det att det finns hopp om ett under i framtiden. Det tror inte Claes Hemberg är möjligt med Northvolt.
– En fabrik som inte fungerar när andra springer i rekordfart. Det är en mardrömssituation och gör att intresset faller ännu snabbare. Nu kommer det bilar och laddare i Kina som ska ladda på fem minuter. Om Northvolt inte kan komma på något som laddar på fyra minuter så blir det väldigt svårt för dem.

Hoppet är ställt till rika kineser med planer på att starta europeiska bilfabriker. Men Claes Hemberg tror att det är att hoppas på för mycket. 
– Teknikutvecklingen går så väldigt snabbt i Kina. Nu säger visserligen märken som BYD att de tänker öppna produktion i Europa. Men frågan är om de tänker sig bygga en egen och ny fabrik, eller om de vill satsa på en misslyckad. 

I begynnelsen talade man om Northvolt som en frälsare. Man såg en enorm marknad i Europa och trodde att fabriken skulle gå på högvarv. Men så hände något och orosmolnen drog in över Skellefteå.
– Det såg först lovande ut att vara först på banan som Northvolt var. Men då höll bilindustrin tempot och allt verkade optimistiskt. Men nu kommer nya direktiv och rapporter att man inte tänker fullfölja sina elektrifieringsplaner. Då blir det väldigt svårt för Northvolt.

Om någon kunde stoppa Northvolt i frysen i ett decennium skulle de kunna ha en chans. I framtiden kommer Europa behöva batterifabriker. Men Claes Hemberg tror att tiden är knapp, Northvolt kan inte vänta så länge. 
– Om tio år skulle vi behöva 20 till 40 nya batterifabriker i Europa. Men det är svårt att lägga en fabrik på vänt så länge. Det här är verkligen en knepig situation.
LÄS MER: