Flera av de dyraste och mest hajpade elbilarna har rasat i värde. Vissa med över 700 000 kronor på bara tre år. För första ägaren blev det dyrt – men för begköpare kan det vara ett klipp.
Det handlar om lyxiga elbilar med lång räckvidd, hög tekniknivå och ofta fullmatade med utrustning – men som idag säljs för en bråkdel av nypriset. Vi har kollat begagnatmarknaden för BMW iX, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Mercedes EQS och Tesla Model X. Prisraset är brutalt för den som köpte nytt, men det har öppnat för fynd på begagnatmarknaden. Här är elbilarna där värdefallet varit särskilt dramatiskt – och en som sticker ut genom att ha hållit emot bättre än konkurrenterna.
BMW iX lanserades 2022 som en av märkets största och mest tekniskt avancerade elbilar. Fyrhjulsdrift var standard och räckvidden i versionen xDrive40 uppgavs till 425 kilometer. Nypriset låg på cirka 870 000 kronor och betydligt mer i välutrustade utföranden. Men idag säljs många exemplar från 2022 och 2023 för omkring 450 000 kronor. Det betyder att vissa tappat över 400 000 kronor i värde – på mindre än tre år.

Porsche Taycan kom som en helelektrisk sportbil med ett nypris från cirka 1,4 miljoner kronor. Basmodellen erbjöd drygt 430 kilometers räckvidd och ultrasnabb laddning, vilket gjorde den till en av de mest eftertraktade elbilarna i premiumklassen. Men värdet har fallit snabbt. På begagnatmarknaden finns Taycan från 2022 för så lite som 609 000 kronor och du kan hitta flera andra för under 650 000. I praktiken har bilen tappat hälften av sitt värde, eller runt 700 000 kronor, trots att den bara är några år gammal. Dessutom är de på begagnatmarkdaden välutrustade, till skillnad från en “enkel” basmodell.

Audi e-tron GT byggde på samma tekniska plattform som Taycan, men presenterades som en elektrisk Gran Turismo med fokus på komfort och design. Prislappen startade runt 1,2 miljoner kronor i Sverige utan några tillval. Idag går flera exemplar från 2022 för under 600 000 kronor – och eftersom de flesta är extrautrustade kan det handla om en faktisk värdeminskning på över 700 000 kronor. Ett dramatiskt tapp för en bil som bara funnits några år på marknaden.
Mercedes EQS har även den rasat i värde. Med en batterikapacitet på 108 kWh och upp till 729 kilometers räckvidd blev den snabbt märkets mest påkostade elbil. Priset började på cirka 1,2 miljoner kronor, men med tillval kunde summan bli betydligt högre. Idag säljs samma bilar för så lite som 625 000 kronor – trots att de bara rullat i två–tre år och ofta är mycket välutrustade. Det innebär att värdeminskningen kan vara över en halv miljon kronor, ibland mer.

Tesla Model X är fortfarande den största modellen i Teslas utbud och kombinerar sju säten, hög dragvikt och ovanliga ”falcon doors” med en räckvidd runt 580 kilometer i Long Range-versionen från 2022. Nypriset låg på cirka 1,2 miljoner kronor. Äldre exemplar har sjunkit rejält i pris och går att hitta för runt 400 000 kronor – men ofta med hög körsträcka. En Model X från 2022 med god utrustningsnivå går idag för strax under 800 000 kronor begagnad. Jämfört med övriga elbilar i segmentet har den alltså klarat sig förhållandevis bra i värderaset.

Flera av dessa modeller har alltså tappat hundratusentals kronor på rekordtid. För nybilsköpare är det ett brutalt tapp. Men för den som söker en elbil med mycket teknik för pengarna kan marknaden just nu vara en möjlighet. Många bilar säljs idag för långt under halva nypriset, trots att de är moderna, välutrustade och har lång räckvidd. Det är med andra ord ett superläge att slå till om man letar efter en premiumelbil och kan tänka sig köpa begagnat.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.