Manuell Porsche krossade rekord på Nürburgring

Porsche har slagit nytt rekord på Nürburgring Nordschleife. En manuellt växlad Porsche 911 GT3 dundrade runt banan 9,5 sekunder snabbare än det tidigare manuell rekordet. Dessutom var den 3,7 sekunder snabbare än en 911 GT3 med PDK-låda.

Dagarna då manuellt växlade sportbilar slår banrekord på racerbanor är sedan länge förbi. Men ett nytt rekord av Porsche visar att riktig bilkörning med tre pedaler och växelspak fortfarande kan vara riktigt snabb. Nya 911 GT3 Weissach-package har precis slagit nytt rekord på Nürburgring. 

Inte nog med att bilen slog Dodge Vipers gamla rekord med hela 9,5 sekunder. Den var dessutom snabbare än tidigare 911 GT3 med dubbelkopplingslådan PDK. Den underskred automatbilen med 3,7 sekunder. Det gör Porschen till den snabbaste manuella gatbilen runt ringen någonsin. 

Förklaringen till det otroliga rekordet är att Porsche har gjort kraftiga förbättringar av nya GT3. Det gör att den manuella bilen är snabbare än tidigare modell med PDK. Skulle nya modellen körts med PDK hade den manuella varit chanslös. Men rekordet kommer glädja många bilentusiaster och visar att manuella sportbilar fortfarande har mycket att hämta på banan. 
– Den nya 911 GT3 inger ännu mer självförtroende vid gränsen än den tidigare modellen. Jag var snabbare i nästan varje kurva, säger Jörg Bergmeister, som satt bakom ratten. 

Han noterade att han hade mer kraft vid accelerationerna än med en PDK-bil. För att inte tala om underhållningsfaktorn. 
– Vi lärde oss mycket av 911 GT3 RS, speciellt med chassit. Bilen är ännu stabilare på gupp och över trottoarkanterna. Och tack vare den åtta procent kortare utväxlingen blir det märkbart mer kraft på bakaxeln när man accelererar med samma motorstyrka. Även om det skulle ha varit några sekunder snabbare med den sjuväxlade PDK-lådan, hade jag definitivt mer kraft på den manuella lådan med sexväxlad PDK. snabbt varv och därmed också lite roligare, säger Bergmeister. 

Det gamla manuella rekordet sattes redan 2017 av Dodge Viper ACR, som körde på 7:01.300. Dessutom har Nürburgring gjorts om sedan dess. Den nya sträckningen är något längre, vilket gör att rekordputsningen i realiteten är ytterligare några sekunder bättre. 

Nya Porsche 911 GT3 har 502 hästkrafter från boxersexn utan turbo. Vipern hade 645 hästkrafter från sin V10-motor. Men väghållningen gör ändå attt Porschen tog rekordet tämligen enkelt. GT3:an var skodd med väggodkända Michelin Pilot Sport Cup 2 R N1-däck.
LÄS MER: