Jättefall för priser på begbilar – elbilar faller mest

Nu rasar priserna på begagnade bilar i Sverige. På en enda månad föll priserna med 4,8 procent. 
– Prisfallet är tydligt, särskilt på elbilar där priserna ett tag verkade ha stabiliserats, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Efter lång tid med stabila priser på begagnade bilar syns nu ett prisras. Enligt Bilprisers begagnatprisindex (BPI), som baseras på försäljningar på Kvd.se, sjönk prisnivån med hela 4,8 procent bara mellan februari och mars. Jämfört med helåret 2024 ligger priserna nu i genomsnitt 4,6 procent lägre.

Detta trots att fler väljer att köpa en begagnad bil. Över 292 000 begagnade bilar bytte ägare under årets första kvartal, en ökning med 4,7 procent. Elbilar ökade med över 80 procent, ändå faller elbilarna mest. 
– Prisfallet är tydligt, särskilt på elbilar där priserna ett tag verkade ha stabiliserats. Det finns ingen enskild förklaring till nedgången, men en fortsatt ansträngd ekonomi spelar förstås in. Ett ökat utbud sätter också press på priserna, säger Daniel Odsberg.

Elbilar har fallit mest, trots kraftigt ökad försäljning.

Många bilhandlare hade hoppats på stabila priser. Att priserna nu faller är tufft för en redan hårt pressad bransch. Det blir också dyrare att byta bil när du får sämre betalt för din inbytesbil.
– Vi hade räknat med en starkare start på året och att sättningen skulle komma först senare. Men den kom tidigare än väntat. Samtidigt ska man komma ihåg att prisnedgången sker från höga nivåer. Begagnatpriserna har stigit under flera år, sedan i somras ser vi ett trendbrott, säger Daniel Odsberg. 

Elbilar och laddhybrider står för en allt högre andel av försäljningen på begagnatmarknaden. 
– Trots fortsatt osäkerhet i ekonomin ser vi att många väljer att byta bil och att begagnatmarknaden fortsätter växa. Allt fler upptäcker elbilar och laddhybrider på andrahandsmarknaden. Under första kvartalet stod elektrifierade fordon för över 16 procent av alla försäljningar, säger Daniel Odsberg.

Försäljningsstatistik för begbilsmarknaden, Q1 2025

LänQ1 2025Q1 2024Förändring (%)
Stockholm65 17457 615+13,1
Uppsala10 0249 485+5,7
Södermanland9 3729 279+1,0
Östergötland13 37712 843+4,2
Jönköping10 83510 571+2,5
Kronoberg6 3975 963+7,3
Kalmar7 3087 135+2,4
Gotland1 7901 527+17,2
Blekinge4 5444 575-0,7
Skåne40 03439 437+1,5
Halland10 0299 873+1,6
Västra Götaland45 68344 541+2,6
Värmland8 9408 764+2,0
Örebro9 3069 784-4,9
Västmanland8 3278 126+2,5
Dalarna8 6368 382+3,0
Gävleborg7 5397 420+1,6
Västernorrland6 9906 640+5,3
Jämtland3 4703 396+2,2
Västerbotten6 8106 664+2,2
Norrbotten6 8246 639+2,8
Övrigt892425+109,9
Summa292 301279 084+4,7
DrivmedelQ1 2025Q1 2024Q1 25 vs. Q1 24
AntalAndelAntalAndel+/- Antal+/- %
Bensin132 18445,2132 70747,6-523-0,4
Diesel82 10028,185 29730,6-3 197-3,8
Etanol9 6863,38 8103,2+876+9,9
Elhybrid17 9846,216 1675,8+1 817+11,2
Laddhybrid25 4258,721 2767,6+4 149+19,5
Gas1 9110,72 0400,7-129-6,3
El22 0547,511 8194,2+10 235+86,6
Övrigt9570,39680,3-11-1,1

LÄS MER: