Scanias eldrivna gruvlastbil har testats och körts 5 000 mil ovan jord i Malmberget. Nu hyllas den av testförarna.
– Vi är väldigt nöjda med hur det har gått, även i vårt kalla vinterklimat, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifieringen av Malmbergsgruvan.
Vid gruvan i Malmberget utanför Gällivare har Scanias batterilastbil Heavy Tipper testats ett tag. Under testperioden har 300 000 ton material körts med den elektriska gruvlastbilen. En som testkört den är Stig Hoffner.
– Överlag har det fungerat bra mekaniskt och driftsmässigt. Framför allt är det ju en helt annan förarmiljö jämfört med diesellastbilarna – här är tyst och lugnt. Dessutom kräver den mindre daglig tillsyn, säger han.
När Stig Hoffner kört Scanias Heavy Tipper har han kunnat köra 15–20 lass per skift och bara behövt ladda den en gång om dagen. Under testperioden har det sparats in ungefär 30 000 kg i koldioxidutsläpp.
– Vi är väldigt nöjda med hur det har gått, även i vårt kalla vinterklimat, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifieringen av Malmbergsgruvan.

Under testperioden har lastbilen stött på en del problem som Scania och LKAB kunnat ta lärdom av.
– En sak vi stötte på är problem med för kall olja i hydrauliken på bakluckan, som uppstod eftersom vi inte har överskottsvärmen som dieselmotorn ger. Ingen hade förutspått det problemet, men det löstes med hjälp av en tillskottsvärmare på hydraultanken, säger Peter Gustavsson.
Nästa steg är att se hur bra samma lastbil lyckas under jord. Snart kommer dessutom en större version av den eldrivna gruvlastbilen till gruvan för att testas.
– Till hösten kommer en ny, större Heavy Tipper med fyra axlar, cirka 40 tons lastkapacitet, ett dubbelt så stort batteripack och högre laddningshastighet.
Stora bilden, Foto: Dan Boman, Scania
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.