Mekaniker avslöjar felen på inlämnade elbilar

Norske mekanikern Valdemar ger Tesla-Björn en rundtur i sin verkstad. Där står många elbilar och hybrider som lider av olika fel.
– Den har exploderat, säger mekanikern. 

Norska elbilsexperten Björn Nyland brukar ofta genomföra olika tester på elbilar. Men i hans senaste klipp på Youtube testar han något nytt och besöker en bilverkstad utanför Oslo som är specialiserad på elbilar. Vid verkstaden får Björn en guidad tur av mekanikern Valdemar som visar upp olika bilar och vilka problem de lider av.
– Nu ska vi ta reda på vilka bilar som är trasiga, säger Björn.

Norge är världens överlägset mest elektrifierade billand. I januari i år nåddes också en ny milstolpe där elbilar stod för 96 procent av alla nyregistrerade bilar. På grund av att antalet elbilar är så stort i Norge är det också en utmärkt plats för att se hur bra några av dessa bilar klarar sig över tid, och hur våra verkstäder kommer att se ut om några år. Vid Valdemars verkstad finns en provkarta på ett antal elbilar som har gått sönder på grund av olika fel. Han visar bland annat upp en Tesla Model S som inte fungerar på grund av batteristrul.
– Jag tror att vi håller på att vänta på ett nytt batteri, säger Valdemar.

Vid verkstaden står även fyra Jaguar I-Pace som alla har problem med isoleringen i batteriet eller högspänningskablarna. Problemet med modellen är välkänt och i USA har Jaguar köpt tillbaka 2 760 exemplar av elbilen på grund av brandrisken. Det står även en elektrisk Mercedes B-klass vid verkstaden. Ägaren hävdade att instrumentpanelen strulade och när Valdemar undersökte elbilen med Mercedes egna analysverktyg kom det fram att batteriet måste bytas ut.
– Nu väntar vi på vad ägaren vill göra, säger Valdemar.

Mekaniker visar även upp en trasig Think Nordic. Elbilen har ett ovanligt fel där fläkten inte stängs av. Verkstaden är full med elbilar från alla möjliga typer av bilar i olika åldrar. I samlingen står bland annat en gammal Peugeot med bromsproblem och en Mercedes EQC som fått hela sitt batteri utbytt. Det står även en begagnad BMW X5M parkerad vid byggnaden som ägs av en av mekanikerna.
– Eftersom det inte är en elbil får han inte jobba med den inomhus, säger Valdemar på skämt till Björn.

Många av elbilarna är Teslor som har olika problem. En har bland annat problem med en läcka i sitt kylsystem. I verkstaden står också en Porsche Panamera som har ett trasigt batteri. Det är ingen rolig kostnad för ägaren, då ett begagnat batteri till laddhybriden kan kosta uppemot 80 000 kronor.
– Det är väldigt dyrt, säger Björn Nyland.

I klippet får vi även se hur mekanikerna är mitt uppe i en reparation av en Tesla Model Y och en Nissan Leaf. Nissan har stora problem med sina bromsar som har rostat.
– Det är en gammal bil, säger Valdemar.

Mekanikern visar även upp en Hyundai Kona som kom in med en batterivärmare som spruckit och gått sönder helt. Elbilen har dessutom haft problem med batteriets isolering.
– Hur är det ens möjligt att den kan ha exploderat? säger en chockad Björn.
Valdemar och Björn går sedan runt och tittar närmare på olika trasiga elbilsdelar som har bytts ut. För att se hela rundvandringen kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln.
LÄS MER: