Bilisternas livsfarliga glömska efter vintern

Den glömda risken när motorcyklarna kommer ut på vårvägarna.
– I korsningar är risken stor för kollisioner med personbilar, säger Mikael Karlsson på Borlänge Trafikskola.

Han är en erfaren mc-lärare. Mikael Karlsson har utbildat flera generationer av motorcykelförare. Nu står våren för dörren och många dammar av hojen. Även Mikael Karlsson är redo att ge sig ut på vägarna.
– Jag började köra motorcykel när jag var ungefär åtta år och nu är jag 59. Under de här åren har det blivit allt från enduro till landsväg, säger han.

Men många bilister har glömt bort motorcyklarna. När hojarna står i vinteride är det bara stora fordon på vägarna. När de nu börjar dyka upp är olycksrisken kanske som störst. Bilisterna har glömt att titta efter motorcyklar.
– Korsningsolyckor är väldigt vanligt med bilister. Det beror bland annat på att bilisterna inte ser motorcyklarna, de sitter kanske och tänker på annat, pillar med telefonen eller skärmen, säger Mikael Karlsson.

Nu tar många ut motorcykel för första gången i år. Experten varnar för korsningsolyckor när bilister glömt att titta efter motorcyklar efter en lång vinter. Foto: Unsplash

Moderna bilar med tjocka A-stolpar gör det svårare att se motorcyklisterna. Mindre fordon syns sämre och därför är det viktigt att bilisterna är mycket uppmärksamma när de kommer till korsningar.
– Men det är också ett problem för mc-förarna med de stora balkarna vid framrutorna. De har blivit större så man ser sämre. Då gäller det att bilisterna lutar sig framåt för att få en bra överblick, säger Mikael Karlsson.

Man kan ändå inte skylla allt på bilarna. I trafiken gäller den gyllene regeln att man tar hänsyn till varandra.
– Men det är inte alltid bilisternas fel. Mc-förarna kan också göra fel, det är viktigt att tänka på att trafiken ska vara ett samspel, säger Mikael Karlsson.

Motorcyklisternas värsta fiende är ändå de själva. Hälften av alla omkomna sker efter singelolyckor på ensliga landsvägar.
– Den vanligaste platsen där olyckor med mc sker är faktiskt kurviga landsvägar. Om föraren missbedömer sin egen förmåga är det lätt hänt att det sker en olycka, säger Mikael Karlsson.
Det är inte de färskare motorcyklisterna som är de mest drabbade
– Första året brukar inte vara så farligt. Men år två eller tre, när de börjar bli lite varmare i kläderna, ökar också riskerna, säger Mikael Karlsson.

Efter landsvägar och korsningar finns det två andra farliga fällor för alla som kör motorcykel.
– Andra faror är mötesolyckor och upphinnarolyckor, man missbedömer sin egen fart. Det är ofantligt mycket mer olyckor när det handlar om motorcyklar. Även om man använder skyddskläder är man oskyddat på ett annat sätt, säger Mikael Karlsson.

Trots farorna är det ändå många som väljer att gränsla en hoj.
– Många säger att friheten är det viktigaste. Men för mig har det också varit ett motionsredskap eftersom jag kör mycket cross och enduro också, avslutar Mikael Karlsson.
LÄS MER: