Transportstyrelsen vill ändra besiktningsregler för äldre bilar. Reglerna ska skärpas.
– Detta är inte beslutat ännu, vi hoppas att remissen ska komma ut den 15 april, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.
Idag blir alla bilar automatiskt besiktningsbefriade efter 50 år. Men det vill Transportstyrelsen ändra på. Myndigheten är nästan klar med att skicka ut en remiss till bland andra besiktningsbranschen med förslag på ändrade riktlinjer.
– Sedan ett antal år finns det ett rullande schema. Det betyder att i år kommer bilarna som byggdes 1975 att bli besiktningsbefriade, men i vårt förslag kommer det en ändring, säger Anders Gunneriusson.
Transportstyrelsen vill skärpa reglerna. För att nå upp till kraven måste det handla om betydligt äldre bilar än de som byggdes på 1970-talet.
– Innan systemet vi har i dag, fanns det en gräns på att bilar som var byggda fram till 1950 undantogs från besiktningskravet. Men sedan infördes dagens system med rullande schema att de automatiskt klassades som veteranfordon efter 50 år, säger Anders Gunneriusson.

Istället för att bilar automatiskt blir besiktningsbefriade efter 50 år och slipper besiktning. Kommer man istället att gå efter ett tillverkningsår. Men Transportstyrelsens utredare föreslår ett senare decennium än det tidigare
– I vårt nya förslag föreslår vi en gräns på 1960 för att undkomma besiktningskravet. Inga andra bilar kan komma i fråga, säger Anders Gunneriusson.
Carup.se ringde runt till olika svenska motorföreningar. Vi ville veta vad bilentusiasterna ute i landet tycker om det nya förslaget.
– Det här var helt nya uppgifter för mig, vi skulle behöva diskutera det i styrelsen innan vi kan tycka något, säger Kalle Bäck, expert på Kungliga Automobilklubben.
Det är inte säkert att en bil byggd före 1960 kommer undan besiktningskravet. Transportstyrelsen föreslår en rad kriterier som fordonet måste uppnå.
– Dessutom kommer det med en rad krav i vårt förslag. Det är nämligen inte alla bilar som blir besiktningsbefriade. Bara för att de är byggda före 1960 får de inte den rätten automatiskt.
För att bilen ska klara kriterierna måste den ha ett kulturhistoriskt värde. Om den är modifierad eller ombyggd kommer den inte att leva upp till kraven.
– Bilen måste vara nära originalutförande, den får inte vara för ombyggd och måste vara när den såg ut när den rullade ut från fabriken. Liknande förordningar finns i både Finland och Norge som har infört det, säger Anders Gunneriusson.
Hos Motorhistoriska Riksförbundet har man heller inte hunnit se förslaget nu.
– Vi kan inte uttrycka oss innan vi sett remissen i sin helhet. Men vi har tidigare gjort ett ställningstagande kring problematiken med kompetens hos besiktningsorganen. För att besiktiga äldre bilar krävs en stor kunskap för att hantera de här fordonen, säger Karl Ask från MHRF.
Transportstyrelsen kommer att skicka ut förslaget på remiss inom några veckor.
– Jag vet att det här är en het potatis för många. Det är flera föreningar som har åsikter om den här frågan, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.