Danmark dammsuger Sverige på begagnade elbilar. Här är det iskallt, men i Danmark är efterfrågan så stor att de begagnade elbilarna inte räcker till.
– Det är helt vanvettigt, säger Ilyas Dogru, på danska FDM.
Bara sedan årsskiftet har danskarna importerat 10 173 elbilar. De allra flesta kommer från Sverige där marknaden är iskall.
– Vi betalade subventioner på 50 000-70 000 kronor per bil som nu rullar ute i Europa, till glädje för dem, säger bilexperten Ronny Svensson på Ynnor.
Svenska bilfirmor är i kris. Hedin Bil avslöjade förra veckan att de köper tillbaka leasade elbilar med förlust. Företaget går back flera miljoner om dagen och måste bli av med bilarna för att överleva.
– Om företag som Hedin kan sälja bilar utomlands så gör man det, det finns inga sådana betänkligheter, säger Ronny Svensson.


Samtidigt som krisen djupnar i Sverige, blir danskarna allt mer köpsugna. Billiga och begagnade svenska elbilar är en bra affär för våra kusiner på andra sidan sundet. Förra året exporterades minst 19 000 elbilar, men ingen vet säkert eftersom Transportstyrelsen tappat kontrollen på statistiken.
– Efterfrågan på elbilar är så stor i Danmark att begagnatmarknaden i Danmark inte kan hänga med, säger specialkonsult Ilyas Dogru från bilägarorganisationen FDM, till Berlingske Tidende.
Det är enklare att köpa och äga en elbil i Danmark. Enligt experten är det anledningen till den stora importen. För en dansk blir det en stor vinst att köpa begagnat från Sverige.
– Danskarna har en utstakad väg när det kommer till elbilar. Det har vi inte i Sverige, där finns det ett klarare direktiv. Men samtidigt ska vi tänka på att de inte har samma körsträckor, om vi räknar bort öarna och Grönland. Dessutom har de bättre utbyggd laddinfrastruktur, säger Ronny Svensson.

Danskarna fortsätter att åderlåta oss på bra och begagnade elbilar. När bilhandlarna går dåligt är det sista utvägen för att få verksamheten att gå runt.
– Det här är inte bra för Sverige, genom att exportera så här mycket bilar kommer det inte att finnas en bas med begagnade fordon som Medelsvensson har råd att köpa, säger Ronny Svensson.
EU:s nya krav på koldioxidutsläpp är på väg att slå igenom med kraft. Sverige kan få böta för det vi släpper ut, även om läget ljusnat enligt Trafikverket. Men varje elbil som rullar i Sverige sänker utsläppen.
– Det är en av anledningarna till att vi behöver behålla de här bilarna hemma. Miljölobbyn talade tidigare om att det inte spelar någon roll var de rullar. Men nu tror jag att man ångrar detta, avslutar Ronny Svensson.
Foto stora bilden ovan: VW
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.