Bilia-toppen: ”Bensin och diesel här för att stanna”

Bilhandlaren Bilias toppman kritiserar elbilar. Ordföranden Mats Qviberg ser stora begränsningar i elbilar på sportlov och andra långresor. 
– Bensin och diesel är här för att stanna, men även elbilen när tekniken går i takt med tiden, skriver han i DI. 

Han är ordförande i bilhandelsjätten Bilia och äger aktier för miljarder i biljätten, men räds inte att kritisera elbilar. Nu vill finansmannen Mats Qviberg se en mer nyanserad beskrivning av elbilarnas fördelar. Framförallt på långresor.
– Den är perfekt om man bor i eller nära en tätort och kör kortare sträckor då man vet att det alltid finns en laddstation i närheten. Vad som däremot är ett problem är att den inte kommer lösa alla problem när det gäller transporter även om vissa kvacksalvare till företagare vill få oss att tro det, skriver han i en debattartikel i DI

På långresor eller i glesbygd har dock elbilar stora nackdelar, anser Qviberg. Något som elbilarnas största förespråkare ogärna vill erkänna. 
– Lagom till sportlovet har organisationen M kommit med en rad tips som att inte ha kupevärme på för länge om hur man ska klara sportlovsresan med elbil vilket visar att teknologin verkligen inte är mogen för längre sträckor skriver finansmannen. 

Bilia är en av Sveriges största återförsäljare av elbilar, men ordföranden tror aldrig att de kommer att ersätta alla bensin- och dieselbilar. Trots att EU klubbat ett totalförbud mot försäljning av nya bilar med förbrännningsmotorer från 2035. Samtidigt ska man ha i åtanke att Bilia drar in miljarder på att serva bensin- och dieselbilar och riskerar att tappa intäkter på elbilar som inte behöver oljebyten.

– Även om det är många som inte tycks tro det. Bensin och diesel är här för att stanna, men även elbilen när tekniken går i takt med tiden. Men dess förespråkare har allt att förlora på att framställa den som en universallösning som kommer att rädda Sveriges transportförmåga, skriver Qviberg.
Det är andra gången på kort tid som Qviberg riktar kritik mot övergången till ebilar.
LÄS MER: