BMW går mot strömmen och tar patent på en helt ny supersnål motor. Den har en extremt ovanlig design med kolvar och vevstakar i olika storlekar. Syftet bakom designen är att minska utsläppen och hålla förbränningsmotorer vid liv längre.
En del tillverkare har stoppat utvecklingen av förbränningsmotorer helt och hållet och satsar i stället helhjärtat på elektrifiering. En tillverkare som inte verkar ha gett upp drömmen om bensinmotorer i framtiden är BMW, som nu har tagit patent på en helt ny supersnål motor.
I sin patentansökan till EUIPO avslöjar BMW att motorn har en ovanlig design där kolvarna har olika storlekar. När motorn är igång ska nämligen inte alla cylindrar vara aktiva som i en vanlig motor, vilket gör att bränsleeffektiviteten blir betydligt högre. Samtidigt borde det bli mer kväveoxidutsläpp och öka stressen för de aktiva cylindrarna, vilket minskar tillförlitligheten, men BMW hävdar att de har hittat en lösning på de negativa konsekvenserna.


BMW:s nya motordesign bygger på att en cylinder, som är ansvarig för den primära förbränningen, kopplas samman med en annan cylinder via ett tvåvägsventilsystem. Den andra cylindern tar emot en del av avgaserna och använder vevaxeln för att optimera energiöverföringen.
På detta sätt absorberar den första cylindern det mesta av kraften som behövs för att driva motorn, samtidigt som den andra cylindern får mindre belastning och kräver mindre energi för att fortsätta röra sig. Enligt BMW ska uppdelningen leda till högre effektivitet och mindre slitage på nyckelkomponenter.
Genom att noggrant balansera vridmomenten på vevaxeln och optimera timingen kan motorn fungera effektivt oavsett. Enligt BMW själva hade systemet fungerat bäst för motorer med udda antal cylindrar, men det ska även fungera bra i två-, fyra-, sex-, åtta- och tolvcylindriga motorer, skriver Carmoses.
BMW planerar att dessutom placera katalysatorer och andra avgasreningssystem precis vid den första cylindern som utför det hårda arbetet. Det gör att systemen kommer att fungera mycket bättre än tidigare eftersom de värms upp snabbare. BMW:s nya system går mot strömmen och visar hur innovativa lösningar skulle kunna förlänga livslängden för förbränningsmotorer ett tag till.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.