Ny airbag räddar dina fötter: ”Långvariga skador”

Här är en ny typ av airbag som ska skydda dina fötter mot allvarliga skador. ZF Lifetech har tagit fram en fotkrockudde.
– Dessa skador är inte livshotande, men de kan orsaka långvariga skador på föraren och framsätespassagerarens muskler, skriver ZF Lifetech. 

Airbag, eller krockkudde som vi ofta säger i Sverige, infördes på 1980-talet och sedan dess har mycket hänt med teknologin. I dag i Europa är det nästan standard med sex krockkuddar i nya bilar och snart kan en ny, annorlunda krockkudde läggas till. ZF Lifetech har nämligen utvecklat en krockkudde som ska skydda dina fötter från allvarliga skador.

ZF Lifetech kallar krockkudden för “Active Heel Airbag”. Den kommer främst att fungera som ett tillägg till knäkrockkudden. Enligt företaget, som utfört flera krocktester, skyddar knäkrockkudden inte fötterna tillräckligt bra i dag när framsätena är bakåtflyttade. Men med hjälp av den nya airbagen kommer det inte längre att vara ett problem.
– Om hälkontaktpunkten saknas är det inte möjligt för knäna att hamna på rätt ställe i krockkudden och då får knäkrockkudden inte ut sin fulla effekt, förklarar Harald Lutz, utvecklingschef på ZF Lifetech.

Enligt ZF Lifetech skyddas inte fötterna tillräckligt bra i dag vid olyckor. Foto: NCAP

Den nya fotkrockkudden kommer dessutom att se till att knäna skyddas bättre av knäkrockkudden. Den ser även till att en stor del av krockenergin kan absorberas av bilens struktur via låret, som är det starkaste benet i människokroppen. ZF Lifetech tror inte att den nya airbagen kommer att rädda liv, men de hoppas att den kommer att bidra till att färre förare och framsätespassagerare drabbas av muskelskador.
– Vår “Active Heel Airbag” hjälper till att säkerställa en säkrare hälkollision även i mer bekväma sittställningar, säger Harald Lutz.

Fotkrockudden kommer att finnas tillgänglig på marknaden från och med 2028. Airbagen ska enligt ZF Lifetech gå att utrusta i nästan alla fordonsmodeller över hela världen. Den ska dessutom gå att fästa vid fotutrymmet utan att den tar upp något extra utrymme som upplevs störande.
LÄS MER: