En ny Porsche 911. Det är vinsten som Ferrari nu gör för varje såld bil. Det här ligger bakom Ferraris otroliga vinster.
Ferrari fortsätter att imponera med sina ekonomiska resultat. Under 2024 levererade den italienska sportbilstillverkaren 13 752 bilar – en marginell ökning från året innan. Men det som verkligen sticker ut är vinsten. För samma vinst som Ferrari gör på varje såld bil, kan man köpa en sprillans ny Porsche 911.
Ferraris omsättning steg med 11,8 procent till motsvarande 50 miljarder kronor. Bakom ökningen ligger framför allt den växande efterfrågan på “tailor made”-bilar, där kunderna betalar extra för unika specifikationer. De senaste modellerna – Purosangue, Roma Spider och 296 GTS – har varit särskilt eftertraktade och drivit upp intäkterna. Samtidigt fasades äldre modeller ut, bland annat Portofino M och SF90 Stradale, för att ge plats åt nya generationer. Varje såld Ferrari under 2024 genererade i snitt 3,5 miljoner kronor i intäkter men efter alla kostnader landade nettovinsten på hela 1,5 miljoner kronor per bil.
På marknadssidan var bilden blandad. I Kina och Hongkong backade försäljningen, i linje med den tuffa situationen för många utländska biltillverkare där. Däremot gick det bättre i Nord- och Sydamerika, där leveranserna ökade med 5 procent. Även Europa, Afrika och Mellanöstern visade tillväxt, om än i mindre skala. Ferrari befäster därmed sin position som en lönsam biltillverkare – och med nya lanseringar på gång, inklusive den kommande F80 och märkets första elbil, ser framtiden fortsatt ljus ut för italienarna.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.