Tyska bilhandlare är öppet kritiska mot Audi. Försäljningen rasar – och inte ens F1-satsningen kan blidka återförsäljarna.
– Bilarna har blivit alldeles för dyra, särskilt elbilarna, säger Alexander Sauer-Wagner, ordförande för VW- och Audihandlarna i Tyskland.
Audi har gått kräftgång det senaste året. Här hemma i Sverige sjönk försäljningen med 22 procent under förra året. Hemma i Tyskland var raset nästan lika stort, 21 procent. Nu har tyska återförsäljare fått nog av åderlåtningen av sitt älskade märke. Öppen kritik kommer från blytungt håll.
Alexander Sauer-Wagner är ordförande för återförsäljarföreningen som representerar 2000 tyska VW- och Audi-handlare. Han tycker att Audi blivit alldeles för dyra.
– Vi har märkt en massiv nedgång i försäljningen för märket Audi under lång tid, säger han till Der Spiegel.
Många av Audis bilar kostar numera över 100 000 euro med lite extrautrustning. Det har fått många tyska köpare att gå över till systermärket Skoda. Deras bilar bygger på samma plattformar, men har en mer överkomlig prislapp. De tyska köparna har gått från Audi A6 till Skoda Superb.
– Vi saknar en billigare instegsdiesel, istället erbjuder Audi i första hand dyrare modeller med höga hästkrafter, säger handlarbasen till Spiegel.
Nu ska Audi in i Formel 1 för att ge ny glans till varumärket. En satsning som kostar enorma pengar även om Audi sålt ut delar till Qatars statliga investmentfond för att lätta på bördan. Alexander Sauer-Wagner är skeptisk till om det kan få försäljningen att lyfta.
– Det är verkligen ett kraftfullt marknadsföringsverktyg, men under de närmaste åren kommer Formel 1 sannolikt bara att ha en liten inverkan på Audis försäljning i Tyskland.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter