Morten Lied från Norge skulle få vänta nio månader på att få sin brandfarliga elbil lagad. Men när mäktiga NAF grep in ändrade sig Audi.
– Sådana här saker ska ske inom rimlig tid. Nio månader är inte rimlig tid, säger Vigdis Svennungsen på jurist på norska motororganisationen NAF, till Motor.no.
Allt började med att bilar har återkallats i USA på grund av ett batterifel som kan orsaka brand. Nu har problemet nått Norge där många Audi e-tron sålts. Det är vissa bilar av modellen Audi e-tron 55 som är drabbade. Före jul fick Morten Lied från Bergen ett brev från Audis importör Harald A Möller att han skulle vända sig till en verkstad för att åtgärda ett fel som kunde orsaka livsfara.
Men när Morten kontaktade den anvisade auktoriserade verkstaden fick han ett dystert besked. Det fanns ingen tid förrän i september 2025.
– De sa att det bara var en person som hade kompetens att utföra jobbet, och många bilar att kontrollera, säger Morten Lied till Motor.no.
Precis som andra Audi e-tron är det ett fel i högspänningsbatteriet som gör bilen brandfarlig. Morten fick höra att han inte skulle ladda det över 80 procent. Audi ska installera en mjukvara som övervakar att batteriet inte överhettas. Då vände han sig till NAF för att få hjälp och plötsligt ändrade sig Audi. Morten Lied fick en tid om två veckor.
– Det här speglar inte verkstadens kapacitet. Vi ber såklart om ursäkt för misstaget och missförståndet, säger Christine Eiken Winther, kommunikationschef för Audi på Harald A. Møller.
I USA lämnade nyligen Audiägare in en stämning till en federal domstol i Georgia mot Audi. De är förbannade över att bilmärket tvingar dem att begränsa sin laddning till 80 procent och inte ge en rimlig förklaring till problemen.
– Tyvärr tar inte återkallelserna upp grundorsaken till defekten, och Audi har inte gått med på att reparera eller byta ut alla defekta batterier, skriver Dwight Kelly, som är talesperson för de som lämnat in stämningen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.