Så ska svenska biljätten räddas från undergång

Kraschade svenska bilkedjan slåss för sitt liv. Så ska Mobility Motors som försatts i rekonstruktion räddas.
– Det är inte så att folk vänder på slantarna, de har inte råd att köpa bilar helt enkelt, säger bilexperten Ronny Svensson.

Nu kommer nyheten att den stora kedjan Mobility Motors med bilhallar från Malmö till Stockholm tvingas till rekonstruktion. Experterna pekar på att bilhandlare med många anställda, flera och stora hallar samt försäljning riktade mot privatmarknaden är de som har det svårast.
– Låg lönsamhet och låga volymer av bilar under inte bara senaste året. Det är just de anläggningar som har märken med stark privatkundsprofil som har det jobbigt, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.

Mobility Motors har kämpat med näbbar och klor för att rädda verksamheten. En rekonstruktion är sista utvägen innan en hotande konkurs.
– Trots att vi under en längre period har genomfört omfattande kostnadsanpassningar för att möta dessa utmaningar har det tyvärr inte varit tillräckligt för att säkerställa långsiktig lönsamhet, säger Nawar Saman, marknadsansvarig på Mobility Motors som är auktoriserad handlare för en rad olika bilmärken.

“Det är just de anläggningar som har märken med stark privatkundsprofil som har det jobbigt” säger Klaus Silfvenius som är bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund.

Mobility Motors har varit starka på privatmarknaden. Experten Ronny Svensson har tidigare varnat för blodbad bland bilhandlarna.
– Det är inte så att folk vänder på slantarna, man har inte råd helt enkelt, säger experten Ronny Svensson.

Bilhandlare tjänar inte längre pengar på att sälja bilar till vanliga konsumenter. Köpkraften finns hos företagen, som trots tuffa tider byter ut sina fordonsparker som vanligt.
– De som kan profilera sig mot företagsmarknaden klarar sig och kan även stärka sina positioner. Medan de som säljer mot privatpersoner får det väldigt tufft, säger Ronny Svensson.

Mobility Motors försäljning av Nissan och flera andra märken i Malmö och Lund ser ut att läggas ner.

Bilbranschen hoppas att svenskarnas inställning vänder med bättre tider. Eftersom så många väntat med bilbyte, borde det snart komma ett stort behov.
– Samtidigt ser jag hur det har skapats ett vakuum där kunderna har väntat med ett bilbyte. Med det sagt finns det ett underliggande behov som behöver mättas i framtiden, säger Nawar Saman.

På Mobility Motors är det tuffa tider. Marknadschefen försöker analysera varför man har tvingats till rekonstruktion.
– Det är flera faktorer som har lett till att vi tog beslutet för rekonstruktion. Marknaden har haft en negativ utveckling under en längre period, rådande inflation, ekonomisk nedgång och högre räntor har påverkat hushållens ekonomi. Som en ren konsekvens har detta haft betydande effekt på kundernas köpkraft, säger Nawar Saman.

Man har redan tagit beslut om att lägga ner sina anläggningar i Skåne.
– Vi har alltid som mål att varje anläggning ska bära sina egna kostnader och vara lönsam. Därav beslutet att avveckla Malmö och Lund som tyvärr inte har varit lönsamma under en tid. Handeln med bilar kommer att ske på distans istället för i bilhallar, säger Nawar Saman.

Förra året slog lågkonjunkturen stenhårt mot svensk bilhandel. Nybilsförsäljningen rasade och många pekade på de höga räntorna. Men trots att räntan gått ner, har försäljningen ändå inte kommit igång.
–  Min åsikt tidigare var att det vänder under 2025, inflationen har gått ned och räntorna har vänt nedåt vilket borde skapa ett gott underlag för nybilshandel men tyvärr har ju frågor som är utanför svensk kontroll allt mer tornat upp sig så framtidsbilden grusas lite. Jag tänker bland annat på USAs tullar på utländska varor, vad blir effekten av det. Kan vi lita på USA som vi historiskt gjort? Många drar ju paralleller mellan Trump och flertalet historiska diktatoriska ledare, säger Klaus Silfvenius.

På Mobility Motors kämpar man mot klockan. Precis som andra företag inom branschen hoppas de att det snart ska komma bättre tider.
–  Det är svårt att svara på när en lättnad kommer men vi hoppas så klart att det är inom en snar framtid, räntesänkningar och en stärkt krona skulle definitivt hjälpa branschen, säger Nawar Saman.

Mobility Motors har försökt att slå sig in på företagsmarknaden. Men precis som experterna säger är det inte helt lätt.
 – Under många år har vi haft dedikerade avdelningar som framgångsrikt arbetat med både företagsförsäljning och upphandling, baserat på den produktportfölj vi haft tillgänglig. Givetvis gör vi allt i vår makt för att rikta vårt fokus dit vi ser bäst resultat, men möjligheterna att helt styra detta som återförsäljare är begränsade, säger Nawar Saman.

Mobility Motors kommer att dra ner på kostnaderna och göra försäljningen så effektiv som möjligt, för att överleva.
– Vi kommer att satsa på vårt nya affärsben som vi kallar för OnlineStore, som namnet avslöjar sker försäljningen av begagnade bilar på distans istället för i sedvanliga bilhallar. Denna satsning speglar våra kunders förändrade köpbeteenden där digitala och flexibla lösningar samt hemleverans efterfrågas i allt större utsträckning, säger Nawar Saman.
LÄS MER: