EU:s nya nya klimatböter blir jackpott för vissa tillverkare. Tesla kan dra in över 11 miljarder kronor på utsläppskrediter. Volvo Cars väntas tjäna 3,4 miljarder kronor.
Vi nyår skärpte EU sina utsläppsgränser på nya bilar till 93,6 gram CO2 per km i genomsnitt. Bilindustrin har gått ut med att det kan bli så mycket som 170 miljarder kronor i kostnader för klimatböter – eller för att undvika klimatböter.
Men det finns alltid vinnare och förlorare. Volvo Cars och Tesla kommer att tjäna stort på böterna. De klarar redan EU:s nya hårda gränsvärden. Istället säljer de sina utsläpp till andra tillverkare. Tesla säljer utsläppskrediter till Toyota, Stellantis, Ford. Volvo väntas gå ihop med Mercedes för att tyskarna ska sänka sina utsläpp – på papperet.

Och det kommer att ge ett rejält klirr i kassan, enligt analytiker från UBS Group. Volvo väntas dra in 3,4 miljarder kronor på att få ner utsläppen. Tesla gör ett klipp på minst 11 miljarder kronor.
– Teslas ersättning kan till och med överstiga 1 miljard euro om den tjänar pengar på hela sin CO2-position, skriver UBS-analytikern Patrick Hummel i en rapport, uppger Bloomberg.
Samtidigt får de tillverkare som de samarbetar med kostnader i motsvarande grad. Biltillverkarna har försökt få EU att riva upp de nya hårda utsläppsreglerna. Men hittills har de talat för döva öron. De tillverkare som vill köpa sig lägre utsläpp från Mercedes och Volvos respektive Teslas pool har nu på sig till början av februari att ansöka.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter