Enkla knepet ger gammal Tesla superkomfort

En enkel och prisvärd modifikation får en gammal Tesla att kännas som en ny. Uppgraderingen går dessutom att göra på bara några timmar.

De som kört äldre Tesla Model 3 kan intyga om att fjädringen inte riktigt är silkeslen. Tesla fixade problemet i årets uppfräschade modell. Förutom en annorlunda design och en mer exklusiv interiör, har Model 3 “Highland” även betydligt bättre fjädring. 

Nu har en ägare av en äldre Tesla Model 3 RWD från 2022 bevisat att man inte behöver köpa en ny bil för en mjukare resa. För några tusenlappar bytte han ut RWD-fjädringen mot Highland-fjädring. Något som har ökat komforten avsevärt, enligt ägaren själv.

Swapped the 2024 Highland Suspension into my 2022 RWD.
byu/Cookaacoo inTeslaModel3

Bättre ljudisolering och skönare säten är två anledningar till att den senaste Model 3 har bättre komfort. Men det som gjort ägare av äldre Model 3 mest avundsjuka är kanske de nya frekvensselektiva stötdämparna. Tekniken gör att små gupp i vägen knappt upplevs genom att isolera skakfrekvenser. 

Eftersom tekniken är integrerad i stötdämparen krävs inga extra kablar, sensorer eller andra elektroniska enheter för att fjädringen ska fungera. Fjädringen gör bilen skönare att köra samtidigt som den håller bilen stabil i kurvor. Dessutom går den att montera på äldre bilar, utan att kosta skjortan.

På Reddit förklarar ägaren av en Tesla Model 3 från 2022 att Tesla-verkstaden vägrade byta fjädring på hans bil eftersom de nya delarna inte  “inte matchade VIN-numret”. Då monterade han själv delarna som han beställt från Tesla.

Redditanvändaren har skrivit detaljerade instruktioner för andra Tesla Model 3-ägare som vill beställa delarna och göra uppgraderingen. Totalt beställde han delar för cirka 6000 kr. Enligt inlägget tog det omkring fyra timmar att byta ut stötdämparna.
– Bilen känns 90 procent bättre och liknar en 2024 Model 3 Highland, skriver ägaren i redditinlägget.

LÄS MER: