En enkel och prisvärd modifikation får en gammal Tesla att kännas som en ny. Uppgraderingen går dessutom att göra på bara några timmar.
De som kört äldre Tesla Model 3 kan intyga om att fjädringen inte riktigt är silkeslen. Tesla fixade problemet i årets uppfräschade modell. Förutom en annorlunda design och en mer exklusiv interiör, har Model 3 “Highland” även betydligt bättre fjädring.
Nu har en ägare av en äldre Tesla Model 3 RWD från 2022 bevisat att man inte behöver köpa en ny bil för en mjukare resa. För några tusenlappar bytte han ut RWD-fjädringen mot Highland-fjädring. Något som har ökat komforten avsevärt, enligt ägaren själv.
Swapped the 2024 Highland Suspension into my 2022 RWD.
byu/Cookaacoo inTeslaModel3
Bättre ljudisolering och skönare säten är två anledningar till att den senaste Model 3 har bättre komfort. Men det som gjort ägare av äldre Model 3 mest avundsjuka är kanske de nya frekvensselektiva stötdämparna. Tekniken gör att små gupp i vägen knappt upplevs genom att isolera skakfrekvenser.
Eftersom tekniken är integrerad i stötdämparen krävs inga extra kablar, sensorer eller andra elektroniska enheter för att fjädringen ska fungera. Fjädringen gör bilen skönare att köra samtidigt som den håller bilen stabil i kurvor. Dessutom går den att montera på äldre bilar, utan att kosta skjortan.
På Reddit förklarar ägaren av en Tesla Model 3 från 2022 att Tesla-verkstaden vägrade byta fjädring på hans bil eftersom de nya delarna inte “inte matchade VIN-numret”. Då monterade han själv delarna som han beställt från Tesla.
Redditanvändaren har skrivit detaljerade instruktioner för andra Tesla Model 3-ägare som vill beställa delarna och göra uppgraderingen. Totalt beställde han delar för cirka 6000 kr. Enligt inlägget tog det omkring fyra timmar att byta ut stötdämparna.
– Bilen känns 90 procent bättre och liknar en 2024 Model 3 Highland, skriver ägaren i redditinlägget.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.