Lucid blöder miljarder – men kanske kan deras nya elbil ändra på saker. Den sjusitsiga elsuven Lucid Gravitys räckvidd, utrymmen och laddning imponerar på de amerikanska journalisterna i de första testerna.
– Lucid Gravity är en ambitiös elbil som lyckas leva upp till förväntningarna, skriver Edmunds.
Lucid har bestämt sig för att följa upp sin första modell Lucid Air med en ny Tesladödare. Modellen är en sjusitsig elsuv och heter Gravity. Elbilen har en räckvidd på 72 mil och ett batteri på 120 kWh. Gravity byggs på en vidareutvecklad drivlina av det 900-voltsystem som Lucid Air lanserades med.
Lucids nya elsuv har över 800 hästar och ett vridmoment på 1000 Nm. 0-100 km/h gör den på 3,4 sekunder med en topphastighet på 250 km/h. Gravity har en bagagelucka som rymmer 700 liter. Den har även en frunk framtill som rymmer 226 liter.
Även om Lucid har planer på att lansera lägre prissatta modeller är Gravity fortfarande en elbil i det övre prissegmentet. Elsuven pris på den amerikanska marknaden börjar på 855 000 kronor och leveranserna av Gravity kommer snart att inledas i USA. Om elsuven kommer att komma till Sverige är oklart, men förra året började Lucid Air att säljas i Norge. När amerikanska journalister fick provköra Gravity, imponerade den stort.
Test & recension Lucid Gravity Edmunds
Edmunds har provkört nya Lucid Gravity. De lyfter fram modellens räckvidd, utrymmen och teknik. Däremot ställer de sig tveksamma till modellens pris.
– Den olyckliga verkligheten med att elbilar fortsätter att ha ett väldigt högt pris på dagens marknad betyder att Gravity inte kommer att finnas på allas uppfart. Men om du kan betala det begärda priset kan Gravity vara den bränslefria familjesuven du aldrig visste att du behövde, skriver Edmunds.
Test & recension Lucid Gravity Out of Spec Reviews
Test & recension Lucid Gravity MotorTrend
Motortrend har fått provköra Lucid Gravity och berömmer elsuven. De gillar modellens köregenskaper, räckvidd och lyxkänsla. Men de känner sig inte helt övertygade av priset på elsuven.
– Lucid har länge behövt lansera en SUV. Nu när de har gjort det har de gjort ett bra jobb som inte känns slarvigt för att få ut något snabbt på marknaden. Vår första körning av Gravity gör att vi känner att väntan var värd för oss förare, men frågan är om den var det för Lucid, skriver MotorTrend.
Test & recension Lucid Gravity Electrek
Även Electrek har fått provköra nya Lucid Gravity. De uppskattar verkligen elbilens räckvidd och utrymmen. Journalisten från Electrek som provkörde Gravity hann bara testa den ute på vägarna i 20 minuter och skriver därför att körupplevelsen var svår att betygsätta.
– Jag skulle beskriva Lucid Gravity som ungefär tio bilar i en, som kombinerar de bästa egenskaperna hos var och en för att skapa en imponerande elbil med räckvidd och effektivitet i världsklass, skriver Electrek.
Test & recension Lucid Gravity The Autopian
Test & recension Lucid Gravity Car and Driver
Car and Driver har också provkört nya Lucid Gravity. De gillar sikten framåt i bilen och dess köregenskaper. Tidningen gillar inte elbilens bakruta som försämrar sikten bakåt.
– När du kör får du känslan att sikten är otroligt bred. Ingen gymnastik krävs för att komma in i elbilen och utsikten ut är enorm. Även om den stora böjda skärmen sitter högt upp blockerar den inte sikten framåt, skriver Car and Driver.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.