Tre av tidernas vackraste konceptbilar säljs nu på auktion.
Det handlar om de legendariska Alfa Romeo BAT-bilarna av Franco Scaglione.
De tre bilarna är rena konstverken och förväntas gå för 150-210 miljoner kr på RM Sothebys auktion.
Trots namnet och den konstnärligt fantasifulla uppenbarelsen har BAT-bilarna ingenting med Batman att göra. BAT 5, 7 och 9d-koncept ritades på 1950-talet av Franco Scaglione och byggdes för hand av Carrozzeria Bertone i Turin, Italien och introducerades 1953, 1954 och 1955. BAT står för Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica.
Konceptbilarna skapades helt utan tanke på begränsningar eller svårigheter i tillverkning och resultatet är bilar som är rena konstverken, närmast skulpturalt vackra.
Bilarna är tidlösa i sin stil och var en sensation när de visades på bilsalongerna på 1950-talet. Vissa hävdar att biltrilogin till och med hör till de viktigaste konceptbilarna i historien.
Skaparen Franco Scaglioni är en av de mest ikoniska designers som finns i bilhistorien. Han började med att skissa fram kläder för olika italienska modehus. 1951 flyttade han till Turin där han träffade Giuseppe “Nuccio” Bertone och ett fruktsamt samarbete inledes. Ett av de första verken blev Abarth 1500 Biposto.
Något år senare var Alfa Romeo intresserade av en aerodynamisk designstudie. Bertone valde ut den nya moderna 1900-modellen som startpunkt. Scaglione ville uttrycka sitt intresse för naturvetenskap, matematik och estetik i ett och samma fordon.
˝Aerodynamiska överväganden stod för så mycket som 85 procent av bilens effektivitet, inträdesformuläret måste ge en jämn penetration”, skrev han i en artikel i Auto Italiana 1954.
ess efterträdare med väglaglig körbarhet (om inte bekväm, praktisk långväga touring) i åtanke.
BAT 5 (1953)
Idén är att skapa ett luftflöde och stabilitet och minimera turbulensen. Scaglione skapade först fyra lermodeller i verklig storlek innan han gjorde den slutliga metallkarossen, därav namnet Berlina Aerodinamica Tecnica 5, eller BAT 5. Luftflödet leds på ovansidan av den droppformade kupén.
Scagliones karosser hade en aerodynamik som var långt före sin tid. BAT 5 sägs ha haft dragkoefficient på ungefär 0,23. Det gjorde att toppfarten var hela 123,6 mph trots att bilen bara hade en liten fyrcylindrig motor.
BAT 7 (1954)
Även BAT 7 hade teknik från Alfa Romeo 1900. Bilen fick ännu mer spektakulära linjer med mindre luftintag, sänkt motorhuv och förlängda och mer vinklade svansfenor. Även aerodynamiken var mer extrem, drakoefficienten var endast 0,19, jämförbart med dagens superbilar. Bilen blev klar så sent infrö Turins bilsalong att Nuccio Bertone och Franco Scaglione själva fick köra den dit på natten. Men det var värt besväret, för bilen gjorde succé. När bilen kom till USA togs fenorna bort för att den skulle kunna användas i trafik.
BAT 9d (1955)
Det kom att bli även en tredje konceptbil, BAT 9d. Alfa Romeo beställde bilen och kravet var att bilen skulle vara mer praktisk för väganvändning. Scaglioni försökte därför tolka sina två tidigare bilar i en mer trafiksäker tappning. Fenorna gjordes mindre och bilen fick en riktig Alfa Romeo-grill. Grunden i bilen var förstås Alfa 1900.
De tre bilarna ställdes aldrig ut tillsammans på 1950-talet. De såldes vidare till olika ägare och alla tre hamnade i USA. När Nuccio Bertone besökte Kaliforniens Art Center College of Design 1989 för att få en hedersexamen bjöd arrangörerna av Pebble Beach Concours d’Elegance in de tre ägarna av BAT-bilarna.
När det tre bilarna var tillsammans kom en samlare med varsitt bud till de tre olika ägarna. Och buden måste ha varit bra, för alla tre såldes till samlaren. Efter att ha turnerat runt i Europa ställdes bilarna ut på Blackhawk Museum i Danville, Kalifornien, där de hade visats i över ett decennium och visades även på Pebble Beach 2005.
Nu bjuds bilarna ut tillsammans på RM Sothebys auktion den kommande helgen. Prislappen bedöms till 150 – 210 miljoner kr.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter