Rea på begagnade elbilar till jul. Handlarna försöker sälja på hemmaplan iställer för att exportera bort elbilarna, men det går trögt. Nu finns det chans att fynda om du har råd.
– Nu kommer chocken, många har lämnat tillbaka sina leasingbilar och de måste säljas, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
De stora bilhandlarnas förråd av begagnade elbilar är överfulla. I år har leasingavtalen för mängder med elbilar löpt ut. Många handlare väljer att exportera bilarna och exporten av elbilar har ökat med över 80 procent i år. Men för den som vill slå till på hemmaplan finns fyndchans. Men många verkar tveka eller ha svårt att ha råd.
– Det här är bilar som man varken har råd att behålla eller vill ha kvar, därför lämnas de tillbaka nu och de behöver komma vidare.
Svenskarnas plånböcker är tunnare än på länge. När de ekonomiska hjulen snurrade friskt var det många som tecknade ett leasingavtal. Men så fort tiderna blev sämre ville man inte behålla de dyra bilarna.
– Många tecknade ett leasingavtal kring 2020/21, det är dessa avtal som håller på att gå ut och man lämnar tillbaka bilarna. Efter inflationskrisen har inte konsumtionen kommit igång.
Bilhandlarna kan inte sitta med stora lager av bilar. Stora handlare som Hedin är i kris. Bilarna måste säljas eller exporteras, men samtidigt har många svenska hushåll ont om pengar. Om du är ute efter en bil och har råd, då är det rätt tid att köpa innan jul. Ekonomiexperten Claes Hemberg uppmanar köparna vänta med ny elbil, men på begagnat är läget ett annat.
– Man får sänka priserna och tillmötesgå konsumenterna. Kanske om bilhandlarna kan erbjuda ett lägre pris på leasingavtalet nu och sedan stiger priset senare när räntorna går ner och vi får en löneökning till våren.
Svenskarna snålar in på allt som är onödigt. Bilar är något som kommer i andra hand när tiderna blir sämre. Bilhandlarna måste anpassa sig efter den bistra verkligheten och sätta priserna på bilarna som folk har råd, annars får de stå kvar i lagren, eller exporteras till utlandet.
– Under pandemin när räntan gick upp var det många som förlorade två månadslöner per år i ökade kostnader. Då blir inte köpkraften så stor och bilen är en sådan sak som många tycker att man kan spara in på.
Experten Claes Hemberg ser inte att folk kommer att få det bättre ställt förrän en bit in i 2025.
– Räntan är fortfarande för hög. Men till våren kommer den att sänkas och samtidigt ska lönerna gå upp med 3,5 procent, då kommer folk att ha möjlighet att köpa bil igen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.