En tysk industriveteran ska rädda Northvolts krisande batterifabrik i Skellefteå. Markus Dangelmaier blir ny vd för Nortvolth Ett, men saknar erfarenhet av batteriproduktion.
Carup berättade nyligen att Northvolts fabrik i Skellefteå bara levererade 80 batterier till fordonsindustrin den senaste kvartalet. Scania är den enda kunden som får leveranser. Provproduktion pågår till Porsche och Audi, och förhoppningen är att kunna börja leverera till elbilar nästa år.
Efter att flera toppchefer lämnat företaget tas nu en ny vd in till batterifabriken i Skellefteå för att försöka få fart på leveranserna. Tysken Markus Dangelmaier blir ny vd. Han har en lång bakgrund i tysk teknikindustri. Men han saknar erfarenhet av den svåra batteriproduktionen.
– Vi behöver visa upp våra produktionsförmågor”, säger Northvolts operative chef Mattias Arleth i ett internt meddelande till personalen, enligt DI.
Den nya chefen har arbetat åt i 19 år åt TE Connectivity som är underleverantör till fordonsindustrin och gör kretskort och elektronikkomponenter. Nu blir han nyckelpersonen som ska lösa produktionsproblemen i Northvolts fabrik där många batterier fått kasseras.
– Markus kommer att vara en nyckelspelare i vår strävan att få Northvolt Ett att nå sin fulla potential. Vi måste visa upp våra produktionsförmågor, både när det gäller att få i gång produktionslinjer och leverera till våra kunder enligt plan”, säger Northvolts operative chef Mattias Arleth i internmeddelandet.
Northvolt har sökt konkursskydd enligt chapter 11 i USA och kämpar fortfarande mot konkurshot i Sverige. Direkt efter helgerna tillträder den nya chefen.
– Jag ser fram emot att ansluta till Northvolt, och bidra med min erfarenhet av att utveckla, lansera och leverera produkter till fordonsindustrin, säger Markus Dangelmaier i ett uttalande.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter