Nu har polisen tagit sin nya superkamera i drift

Polisens nya superkameror är i drift. Nu har lagen fler ögon på vägarna och alla lagbrytare lever farligt.
– Det är ett mycket bra komplement till polisbilarna, säger Göran Bolinder, chef över polisens nationella fordonsförsörjning.

Efter mycket besvär har polisens nya Volvobilar med toppmoderna kameror börjat komma ut på vägarna. Med den här nya tekniken kan polisbilarna se 360 grader och hålla koll på en större yta. Det betyder att man kan bli tagen för ett brott utan att ens se polisbilen. Bevismaterialet sparas i en dator.
– Det blir till exempel mycket enklare att hålla uppsikt över en bil som är misstänkt på något sätt. Poliserna får en bättre överblick över trafiken.

Om du kör mot rött eller är rattsurfare kan det straffa sig dyrt. Tidigare behövde poliserna komma i närheten för att de skulle kunna bötfälla dig. Men med de här kamerorna är det bäst att hålla sig laglydig alltid, inte bara när du möter en polisbil.
– Kamerorna kommer också att bli ett bra komplement till poliserna när de kommer till stökiga platser. Då kan de få en bättre uppfattning kring vad som händer runt bilen.

Nu rullar bilar som använder 360-garderskamerorna i Sverige. Men utrustningen är inte igång på alla bilar ännu.

Men kamerorna är ännu inte aktiverade på alla polisbilar. Än så länge är bara polisen i ett försöksstadium.
– Jag minns inte på rak arm hur många bilar som de finns ute på. Men det är några stycken jämnt fördelade över hela landet.

Nu kommer många rattsurfande bilister som kanske också ibland råkar köra mot både gult och rött att bli nervösa. De riskerar att få böterna hem med posten.
– De bilarna som har kamerorna är också utrustade med en dekal så att man ser det.

Polisen är också på väg att lansera en ny radar. Tillsammans med den här kameratekniken ska det kunna ta fast långt fler fortkörare i framtiden.
– Den här radarn är till för att mäta hastigheten och den kan mäta i flera filer samtidigt. Samtidigt mäter de bilar i bägge riktningar.

Men radarn är försenad och nu finns det inget schema för när den ska komma i drift eller börja prövas på fältet.
– Nej, det har varit en del it-problem, vi vet inte när det här kommer att vara klart.

Polisen poängterar att man inte tänker börja använda teknik som de inte är trygga med. Radarn får ta sin tid.
– Det är viktigt att grejerna fungerar, vi tar säkerheten före allt- När det ska vara klart så måste all teknik harmonisera med varandra.

LÄS MER: